Estetiska lärprocesser som kickar igång hjärnan

Vilken verksamhet i Sveriges avlånga land är så ifrågasatt som skolan? Och för att möta alla åsikter bestämmer skolministern enväldigt att resultaten ska förbättras genom fler mätningar och fler prov. Det är väldigt underligt. Eftersom forskning visar att mer press på eleverna inte skapar bättre förutsättningar för lärande. Och ”både undervisningen och utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innebär att undervisningen ska vara forskningsbaserad – det ska finnas stöd i forskningen för de metoder skolan använder och de kunskaper som skolan lär ut.” Citat från Skolverkets hemsida. Det är vår skollag som visar vägen i detta.

Bättre förutsättningar för lärande är lust, kanske i ännu högre grad än någonsin idag, med den uppväxande generationen som kallats för ”den luststyrda generationen.” Det är ju en utmaning! Att göra skolan lustfylld! Men det finns verktyg.

Genom estetiska lärprocesser stimuleras vår hjärna på fler sätt. Framför allt är det ”det sinnliga” – det vi kan uppfatta med våra sinnen, som får kickar. Som de människor vi ju är, stimuleras vår hjärna av estetik; musik, konst, drama osv. Och genom att ämnen som t ex bild får korsbefrukta andra ämnen eller tematiskt genomsyra verksamheten, kommer vi kicka igång lärandeprocesserna i hjärnan.

Tyvärr har skolministern just bestämt att allt lustfyllt och estetiskt i skolan ska minskas. Man undrar ju verkligen om skolministern får bryta skollagen på det viset…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s