Pressmeddelande!!

Pressmeddelande från Skolverket igår:

”Elevgrupperna i fritidshemmen fortsätter att bli allt större och idag går det i genomsnitt mer än 40 elever i en grupp. Det är en ökning med mer än en elev per grupp sedan förra året och över tio elever sedan 2003, visar ny statistik från Skolverket.”

Alla som arbetar med barns och ungdomars utbildning vet att oro för rasten kan förstöra inlärningen. Hela lektioner kan gå till spillo om eleven inte mår bra. Det är inte längre någon som tvivlar på att allt hänger ihop; sociala relationer; utveckling; lärande; kommunikation; trivsel etc.

Så. Varför har fritidshemmen bortprioriterats? Varför har inte våra politiker sett sambandet? Kan sjunkande resultat ha en orsak i allt sämre psykisk hälsa hos barn och ungdomar? Om oro för rasten förstör inlärningen – vad skapar då oron för resterande del av dagen? För fritidshemsvistelsen? Tillsammans med 6o barn och tre, i bästa fall utbildade, pedagoger?

Carina Hall, undervisningsråd på Skolverket:

–  Det är oroande utveckling. Fritidshemmen har i uppdrag att stimulera elevernas utveckling och lärande och det kan urholkas när grupperna blir för stora. Risken är att det går ut över elevernas kunskapsutveckling.

– Ett bra fritidshem kan göra stor skillnad, i synnerhet för elever med behov av extra stöd, säger Carina Hall.

Det är inte fritidspedagogernas problem att det är en otillfredsställande situation på landets fritidshem. Det är ett stort samhällsproblem som fackförbund, politiker och skolledare måste reda i. De som har möjligheten!

lära copyright

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s