Matematik på fritids. Om bara…

Vi hoppar långrep och räknar.

Vi bakar och mäter.

Vi handlar och handskas med pengar; dyrt, billigt, kvalitet, räcker det osv.

Vi räknar minuterarna till mellanmålet.

Spelar spel med tärningar.

Ritar mönster.

Uppskattar längder.

Klurar på omkrets.

Tar tiden på löparbanan.

Delar brödkakan i fjärdedelar och åttondelar.

Vi samtalar om nära och avlägset; om kilometer per timme och trötthet i fötter och ben.

Det finns matte i allt. Och i barnen finns lärlust. Alla möjligheter till utveckling och steg framåt med hjälp av ett fritidspedagogiskt arbetssätt. Men matematiken på fritids idag inskränker sig ofta till att personalen räknar barnen. ”Var det inte 45 barn ute?”handla copyright

Öppna dina ögon, du politiker och skolledare som fördelar pengar ur din säck. Vilka barn är det du tar ifrån, när du prioriterar den obligatoriska verksamheten framför den så kallade” frivilliga?

Vilka barn är det egentligen som allra mest behöver göra för att förstå? Som behöver springa, gå och myrstega sträckan för att begripa avstånd? Som behöver hoppa Bondtolvan för att övergå från ramsräkning till mängdinsikt? Som måste hälla vattnet från det ena måttet till det andra för att kopplingen ska bli klar?

Du tar från dem som behöver.

Denna vecka är ”Fritidspedagogernas vecka”

Initiativtagaren Matilda Åhall, lärare:

”Jag har utlyst Fritidspedagogernas vecka (—). De och deras viktiga arbete får på tok för lite uppmärksamhet i debatten om skolan. Så hjälp till att ge dem lite cred!” Länk till FB-eventet: https://www.facebook.com/events/599222860089294/

Så häng på, lyft fram och debattera fritidspedagogerna!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s