Tyngdpunkten – rätta mig om jag har fel!

Vilka kunskaper behöver jag för att fungera i samhället?

Jag behöver fungera socialt! För att göra det måste jag ha kunskap om hur jag själv och andra fungerar. Kunskap om hur ett fruktbart samarbete fungerar, men också hur jag självständigt ska förhålla mig. Att jag är normkritisk, empatisk och demokratiskt. Jag behöver ett visst mått av allmänbildning för att fungera i sociala sammanhang.

Jag behöver kunna hitta information! För att kunna göra det måste jag kunna läsa, förstås. Och skriva. Jag måste ha utvecklat ett nyfiket och kreativt förhållningssätt till tillvaron. Jag behöver kunna analysera fakta, vara källkritisk och orientera mig i samtiden.

Jag behöver självinsikt! Kunskap om vad jag redan kan och vad jag borde utveckla; vad jag mår bra av, exempelvis när det gäller hälsoaspekt; kulturaspekt och socialt. Kunskap om vad jag borde undvika; vad som är skadligt för mig. Se mig själv där jag finns på jorden och mitt egenansvar.

Jag behöver grundläggande matematiska och språkliga kunskaper! Nödvändigt för att klara vardagen i hushåll och yrkesliv.

Rätta mig om jag har fel – borde inte tyngdpunkten i barns och ungdomars utbildning ligga här? Jag ser att jag har stöd för detta i Lgr11. Men när jag ser var tyngdpunkten ligger för det mina barn har tampats med i form av läxor och tester i grundskolan, känner jag inte igen det.

2 thoughts on “Tyngdpunkten – rätta mig om jag har fel!

  1. Pingback: Kunskap för livet och verktyg för livslångt lärande | Lärande perspektiv

  2. Pingback: Dela din syn på kunskap med oss | #Skolvåren

Kommentera

