Kunskap för livet och verktyg för livslångt lärande

Det är finurligt att lära genom sinnliga intryck. Det som spelar på våra känslor och ger oss starka intryck, blir bestående kunskap och erfarenhet. Ställ en känsloupplevelse i form av upprymdhet, glädje, sorg eller kanske vrede, mot en klassrumssituation med traditionell ”genomgång”. Du vet vilket du kommer minnas.

Därför är det viktigt att estetiska lärprocesser ingår i utbildningen. För att inte säga nödvändigt: Det bör inte bara ingå. Det bör vara en stor del! Människors personlighet är inte uppdelad i fack: Matte-personen; SO-personen; Etik- och moralpersonen… Vi är helheter. I vårt lärande och i vår utveckling består vi av tänkande, kännande, görande osv. Lika viktiga delar. Och de hör ihop!

Drama i historieundervisningen; samtidskonst i samhällskunskapen; göra, känna och ta för att förstå matematiken. Vi vet att politiken och även många lärare själva, ger de praktisk-estetiska ämnena låg prioritet och status. Vi ser att fritidspedagogernas speciella kompetens, att genom lek, praktik och skapande coacha till förståelse, har sågats och obehörigförklarats i den svenska skolan. Modern forskning till trots. Med sitt elevnära förhållningssätt har fritidspedagogen ständigt plockat upp barnets intresse och genom dessa intressen väckt entreprenörsandan; fått dem att upptäcka meningsfullheten i lärandet; hittat andra vägar till utveckling hos den som inte förmått lära i traditionell klassrumsundervisning.

Jag har tidigare bloggat om att tyngdpunkten har förflyttats åt teori, mätningar och betyg i svensk utbildningspolitik. Enligt utbildningsministern, bort från flum. Fler tester ska motivera eleverna och göra dem duktigare. Duktigare på vad, är då bara frågan. Duktig i skolan är definitivt inte detsamma som att vara framgångsrik i arbetsliv och i det sociala livet. Vad ska du med kvalificerade ämneskunskaper när du inte kan använda dem i ditt arbete, på grund av samarbetsvårigheter, bristande självkänsla eller utan förmåga att våga gå utanför boxen?

Förflytta tyngdpunkten mot del 1 och 2 i Lgr11. Låt de grundläggande värdena få ta plats. Solidaritet, medmänsklighet, människors lika värde, jämställdhet, demokrati. Släpp fram det kreativa, ämnesövergripande, möjligheten att få pröva, nyfikenheten, identitetsskapandet. Så kan vi se barnen formas till ansvarstagande; självständiga, lärande individer som samarbetar och värnar varandra. Genom estetik och fritidspedagogik i skolan, och med ökade resurser för att barnen ska kunna dra nytta av pedagogisk kompetens i rimliga barngrupper. Även på fritids.

På det viset kan vi komma bort från det människor börjat uttala: ”Sverige har blivit kallt!” och röra oss mot ett samhälle med mera hjärta!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s