Vad är kvalitet?

Köper jag kläder, handlar kvalitet om hållbart material vid användning och tvätt. Om vi talar om matvaror, är det smaklighet och bra egenskaper vid tillagning etc. Elprylar av god kvalitet ska hålla länge och exempelvis ha ”bra ljud” eller ha många användbara finesser. Tid, kan vi nämna i sammanhanget – kvalitetstid: Då menar vi ofta engagemang, närvaro och möjlighet att ägna sig åt något/någon utan stress. I flera av nämnda sammanhang tänker vi också ekologi/gott miljötänk och arbets-/levnadsförhållanden för människorna och ev djuren i produktionen.

Kan vi göra en jämförelse mellan ovanstående beskrivna produkter; tid och faktorer, och verksamheten på ett fritidshem? Hållbart: Näst intill grundläggande! Att ge barnen en hållbar grund att stå på. Att det de får med sig är värderingar och verktyg som gör dem rustade för livet. Smaklighet och bra egenskaper: Verksamheten ska givetvis vara trivsam, erbjuda riktig, stimulerande fritidsverksamhet – det  man kan  önska av sin fritid; kultur, sport, friluftsliv, skapande osv. Användbarhet: Att kunna tillgodogöra sig kunskaper och förmågor som man verkligen har nytta av. Engagemang, närvaro (inte bara kroppslig) och stressfritt: Denna aspekt på kvalitet kan vi knycka rätt av. Likaså kan vi ta gott miljötänk och goda arbets- /levnadsförhållanden. Faktiskt finns ganska många gemensamma nämnare på kvalitet i olika sammanhang. Man ska vilja vara på fritidshemmet!

Hur får vi god kvalitet? Att verksamheten är utformad och drivs utefter Lgr11 (läroplanen) och Skollagen. Gör den inte det är verksamheten inte okej. Följande citat från Lokaltidningen Stenungsund nyligen, är ett av många exempel på kvalitetsavkall:

Det blir allt fler elever på fritids visar en rapport från Skolverket. Även om det inte är riktigt lika illa i STO-regionen, så har personalen svårt att få tid till pedagogiken. I vissa grupper kan två personal ansvara för 36 barn och då blir det mest tillsyn. 

Börjar man tveka om man kan uppfylla uppdraget på grund av olika omständigheter, ringer alla varningsklockor, för barnen i verksamheten har rätt till en fullgod verksamhet. Då måste något göras! För att kunna värdera fritidshemmets verksamhet måste löpande kvalitetsarbete fortgå. På ett fritidshem med snålt med gemensam planeringstid, har rektor ett stort ansvar att frigöra tid för detta arbete. Tid för kvalitetsarbete är mycket viktigt. Läroplanens mål och riktlinjer tolkas gemensamt och hålls ständigt aktuella – de måste vara det raster vi ser verksamheten genom:

Det är den garanti vi ska kunna ge barn och föräldrar; att vi har en likvärdig omsorg och utbildning med ett genomtänkt och viktigt innehåll.

Ps. Jag är inte partipolitisk. Däremot plockar jag gärna fram exempel på partiernas politik. Här är ett inlägg i debatten som understryker det viktiga i att inte bara tänka kursplan, utan att se människan! Expressen Debatt

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s