Pruttar och relationer

Ett av de viktigaste och mest användbara verktygen i pedagogens verktygslåda, är samtalet. Genom goda samtal ökar vi kvaliteten i våra relationer med varandra. Det gäller förstås både vuxna emellan; barnen emellan och i relationen mellan pedagog och barn.

Med hjälp av samtalet kan barnet finna vägar till nästa proximala utvecklingszon; till nästa steg i sin utveckling. Det skapar tillfällen för reflektion och omprövning; för att framföra/bemöta argument och för att tolka och värdera. En pratstund kan var det barnet behöver för att få syn på och förstå samband och sammanhang. Samtalet tränar språket och ger övning i hur man socialt beter sig i ett samtal; tala, lyssna, få tala till punkt, visa intresse osv. Att dela ett samtal med någon annan, är att dela en gemenskap. Och att känna samhörighet är en viktig grundbult i självkänsla, trivsel och välmående. Medan barnen pysslar, bygger, leker och spelar bygger de upp samtalet och gemenskapen.

Vi kan använda samtalet med barnet, till att problematisera, vända och vrida på tankar barnet eller vi själva har. Men vi kan också själva, som pedagoger lära oss om barnets värld genom att vara aktiva lyssnare. Det handlar mycket om att vara närvarande och respektfull. I ena stunden är man som pedagog inbegripen i ett samtal om vad pruttar är för något, och varför det luktar så illa 😉 för att lite senare lyssna på barnens samtal om lek och relationer. Det gäller att se dessa stunder och vikten av dem. För dig som pedagog. Och för barnet!

Annonser

One thought on “Pruttar och relationer

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s