Trygghet, självkänsla och empatisk förmåga

Vad ska vi med skolan till? Svar: Där ska vi lära för livet! Eller hur? Så är det ju tänkt! Det finns tecken som visar på att elevers kunskaper i matematik och en del andra ämnen blivit något sämre. Det är inte bra. Inte alls!

Än mer oroande är förstås att det står ännu sämre till med elevers psykiska hälsa; med elevers kunskaper i hur vi på ett demokratiskt sätt uttrycker oss i samhället; med förmåga till inlevelse och solidaritet. Har du sett exempel på det i media på senare tid?

Dock satsar vi på extra timmar på matte. Inte på pedagoger i skolan med kompetens att arbeta med elevers självkänsla och förhållningssätt. Tvärtom. Vi monterar ned möjligheterna för fritidspedagogen att samverka runt barnen med läraren. Genom legitimationsreformer och annat som stänger ute fritidspedagogen annat än som en assistent i klassrummet. Och då fritidspedagogerna har en gedigen högskoleutbildning på något helt annat, är det inte svårt att lista ut att detta jagar dem från skolan, från yrket.

Det är ganska stor skillnad på den traditionella läraren och på fritidspedagogen. Fokus ser olika ut. Och vad bra! Tycker jag!! För vi behöver lärare i skolan. Men vi behöver också fritidspedagoger. Experter på relationer och socialt samspel. I synnerhet när vi ser hur verkligheten ser ut. Det är bra att satsa på matte. Men det är betydligt sämre att montera ned det som bygger ett vänligt samhälle.

Trygghet, självkänsla, empatisk förmåga – de som misslyckas i det lärandet kan komma att kosta samhället rejält med pengar i form av kriminalitet och psykisk ohälsa, till exempel.

Ps. Fritidspedagogens kompetens i skolundervisningen har på senare år inte tagits tillvara på många håll. Och i fritidshemmen har förhållandena blivit så dåliga att pedagogerna knappt kan garantera säkerheten. Ännu mindre då utföra sitt uppdrag korrekt, när det snarare ska räknas barn än bedrivas pedagogisk verksamhet. Det är inte bara i storstäderna som barngrupperna är gigantiska. Även i min egen lilla hemstad, finns exempel på fritidshem, där siffran kryper nära 100 barn. På EN avdelning.

Det finns anledning att dela kunskapen om detta till allmänhet och till politiker och skolledare. Gör det!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s