Att hjälpa någon att lära, är att lära två gånger

äpple2Under åren i skolan sitter man av rätt många genomgångar. Samlingar på mattan med de yngre. De tas emot med ett varierat intresse. Någon är verkligen alert och frågar och dubbelkollar. Någon pillar med mattkanten och försöker lyssna trots att något annat snurrar i hjärnan. När samlingen är slut ska man ofta göra något. Komma ihåg något som sagts. Öva något som man fått lära sig.

Bråk, handlade genomgången om idag. Och då i den matematiska meningen. Efter avslutad genomgång används matteboken till att träna bråk. Och ipads till att spela sig till kunskapen. Men all kunskap fastnar inte så där på en gång. Inte för alla. Och Love som inte riktigt hängt med på genomgången, får kämpa med att koppla de matematiska uttrycken till bilderna. Efter en stund med ipads-spelet, börjar det lossna i alla fall.

Det är snart kväll och vintermörkret har sänkt sig över skolgården. På fritids lyser några ljus. Det är fruktstund för de sista barnen. Love  är ensam trea. Han hjälper till att skära äpplen i klyftor. Just då, fem minuter innan pappa kommer och hämtar, förklarar han för de yngre barnen hur bråk fungerar. Och han delar ut åtta fjärdedelar till Linn, Sören och de andra barnen som lyssnar på en treas visa ord. Och de börjar sin lärandeprocess. Och Love fördjupar sin egen, nyförvärvade kunskap.

Genomgångar och samlingar kan vara kluriga för några att klara. Om de inte håller i dem själva!

Annonser

2 thoughts on “Att hjälpa någon att lära, är att lära två gånger

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s