Sluta pilla med naglarna!!

Vilka är oddsen för att vi får ett fungerande samarbete och en skön känsla tillsammans med kollegorna om de kommentarer vi ger varandra är av denna art:2013-06-12 09.27.48

Sluta pilla med naglarna!

Jämt ska du komma några minuter sent!

Alltid smiter du när det blir konflikt!

Nu får du stanna kvar här inne tills du är färdig!

De flesta av oss skulle aldrig drömma om att ha det tilltalet till en kollega. Men till elever är det inte alltför sällsynt:

Stå stilla!

Att ni aldrig kan städa upp efter er!

Nu sitter du här tills du är färdig!

Ni kommer aldrig in i tid efter rasten!

Kanske är det just när vi påpekar misstagen som vi har kontakt med eleven och inte så ofta annars? Så hur konstruktivt är vårt tilltal egentligen? Och hur slutar vi sänka elever som gör misstag? Kan det möjligen vara så att vi behöver hitta de positiva stunderna och ta dem till vara!? När verksamheten flyter på – var är jag då? Effektivt städande och sorterande eller nära barnen med positiv feedback? Att fånga de positiva stunderna!

6 thoughts on “Sluta pilla med naglarna!!

      • Det kanske är svårt att veta. Men jag bygger detta på egen beprövad erfarenhet. Jag har varit i sitsen då jag som lärare ofta skällde på eleverna. Jag hamnade i konflikt med de som inte gjorde som jag tyckte passade in i ramen. Åtminstonde om man frågar mig själv. Det senaste tre åren har jag förändrat min elevsyn och börjat bygga lärandet på det som fungerar och på det som är styrkor hos eleven (och kanske hos mig) och detta har medfört att jag har fått ett helt annat klimat mellan mig och eleverna. Samtalet bygger numera på utvecklingsmöjligheter och inte så mycket på vad som är fel eller vad som jag tolkar av en situation. Därför kan jag säga att det som du skriver är ett vinnande synsätt.
        /Leif

      • Bra! Det var det jag menade – att eleven lika gärna kan ha rätt – att mitt tankesätt om någonting, kanske inte är det rätta i samspelet med eleven!

      • Ja just det. Tänkte inte på att ditt svar var mer ett påstående än en fråga. Jag tycker din blogg är intressant att följa. Kommer fortsätta läsa med intresse:-)

Kommentera

