”Folk tror att ni bara leker”

” – och det är därför ni har lägre status än andra med likvärdig högskoleutbildning”

Jaha, så kan det vara. Om nu statusen är viktig. Men det är den. Det förstår man när man lyssnar på många. Och ja, det är klart att man borde ha samma lön för samma möda.

Vad gör jag då under min arbetsdag? Leker jag?

Kanske. Förhoppningsvis en stund i alla fall! Det finns ju barn som inte är så lekskickliga. Som behöver se hur man gör och behöver en vuxens stöd de första gångerna. Innan de istället våga2013-09-07 23.04.37r ta stödet från kompisarna. Så, ja, jag kanske kutar omkring och leker ”Dunken” en stund.

Spelar jag spel?

Ja, och om inte jag gör det, kanske Sofia – kollegan – gör det. För att tålmodigt spela färdigt ett spel som inte innehåller total action, är inte alla som fixar. Och att vänta på sin tur. Eller att gå bara ett steg – fast man ligger sist och nog ingen annan såg att tärningen hamnade på ett. Och att tåla att förlora. Här tränas det för fulla muggar. Och när en vuxen inte finns med kommer några att låta bli att träna. De behöver vuxenstödet!

Men är det bara lek och skoj?

Förhoppningsvis är det skoj! Men dagen innehåller mycket annat. Ett exempel är konfliktlösning – och här gäller det att se: Kan de lösa det själva? Det är alltid ett plus för självkänslan. Behöver de en knuff i rätt riktning? Det kan vara allt som behövs ibland. Och det kan resultera i självständig lösning vid nästa konflikt. Måste de ha handfasta råd eller förslag på tillvägagångssätt? Och då är det viktigt att det är smarta och användbara råd, som går att ta med sig till liknande tillfällen. Kanske behöver de någon som går emellan helt och hållet! Fingertoppskänsla behövs!!

Jag borde kanske räkna upp lite annat också: konstruktionspratet vid magnetbygget; genuspratet i skapandestunden; forntidsfrågorna vid mellanmålet; kostnadsfunderingar i caféleken; etikaspekten på Youtube; väjningsplikten på trampbilarna; trafikreglerna på cykelutflykten… Och allt görande: Att vi ger barnen möjlighet att klättra sig till kunskap i balans; katapultleka sig till förståelse för hävstångskraften och skriva sig till läsning. Också på fritidshemmet.

Kan barnen nå målen i Lgr11 på fritidshemmet?

Klart de kan! Kanske är det till och med troligare att det är när de testar kunskaper på egna villkor och under friare tyglar, som kunskapen verkligen faller på plats och blir det där viktiga F-et som i förtrogenhet. Fakta, färdighet, förståelse och förtrogenhet – de fyra F-en. Vi tränar, lär och utvecklar dessa på fritids i allra högsta grad.

Men ytligt sätt kanske det ser ut som jag leker 😉

9 thoughts on “”Folk tror att ni bara leker”

      • Kära Hans! Det är inte oumbärligt om det är en nymodighet som jag och antagligen även du klarade oss utmärkt utan. Vad vi inte klarade oss utan var själva vägledningen, som på våran tid inte bestod av genusprat. Jag kan ju så klart ha fel här om det skulle visa sig att du under din uppväxt har haft genusprat under dagis, skolgång osv.

      • Hej Erik!
        Bra att du kikar kritiskt. Ska man ju!
        Genusarbetet är bl a tänkt att motverka gamla förlegade könsroller som klänger sig kvar. Det är tänkt att barnen (också) börjar tänka kritiskt på vad de fostras in i för samhälle och om alla verkligen måste följa normen i allt.
        Själv blev jag nog aldrig ”utsatt” för genusarbete i skolan. Därför tog det lång tid innan jag såg att folk levde under normer som inte funkade för dem, och att kvinnor jobbar hårdare och får sämre lön. Som exempel.
        Åsa

  1. Å så härligt skrivet. Gillar när folk beskriver våra yrken som betydelsefulla. Det finns ett fjärde F oxå som står för förståelse. För inget att det inte stod med i din text för jag gillade den skarpt ändå 😉

  2. Vad kul! Att du känner igen! Jag får mycket respons på bloggen – och det är jag väldigt, väldigt glad för!! – och vi sitter ju där. Gungande i samma båt. Känner igen oss i varandras historier. På ont och gott…

  3. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

