Förmåga att analysera

Oj – det finns obeskrivligt många tillfällen att använda sin analysförmåga och att träna den!! Idag delar jag ett par exempel på hur fritids kan arbeta med denna förmåga. Välkommen att ta del av det! Du kan i din tur dela med dig – goda exempel är till för att delas!

Ex 1 Vi har nyss laddat ned en ny app – Den förloradetemp staden. Det är en äventyrsapp. Appen tilltalar barnen i utförandet och den är spännande! Kan man träna något när man sitter och leker med ipaden – ett gratisspel från app-store?

Vad händer om jag kombinerar dessa två ledtrådar? Vad händer med sjön, och min väg över isen, om jag gör så att det blir sommar i spelet? Hur kan jag både komma över sjön och utnyttja fördelarna med sommar? Om jag måste välja mellan sommar och vinter, i spelet, vilket är mest till min fördel? Barnen leker och utvecklas!!

Ex 2 Problemlösning – De uppstår hela tiden, problemen! Barn som stöter på problem bemöter dem på varierande sätt. Några ger upp när de stöter på patrull. Andra springer genast och ber om hjälp. Några ger problemet ett par försök. Kanske går de till och med till botten med dem:

Vad orsakar mitt problem och vad kan/bör jag göra åt det? Vad är en bra/dålig lösning på problemet? Vad gör den ena lösningen bättre än den andra? Genom pedagogens sätt att förhålla sig, lär sig också barnen att hantera problem på olika sätt. Låt säga att barnet tappar tallriken med mat. Rusar du som pedagog omedelbart ut och hämtar sopskyffel, trasor mm? Avvaktar du och ser hur barnet tänker lösa problemet? Vill vi ha problemlösande barn, får vi inte agera problemlösare!!

Fritidshemmet arbetar av tradition mycket med att lära barnen att på egen hand ta ansvar för sina handlingar och för att klara ut situationer där man ställs inför problem! När vi ser att barnet inte är moget att ta beslut, hjälper vi barnet att resonera runt problemet. Med coachning kan barnet ofta hitta rätt.

Analysförmågan: Orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.

← IKT – alla inlägg

2 thoughts on “Förmåga att analysera

  1. Pingback: #digiskol #digifri | Lärande perspektiv

  2. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

