#digiskol #digifri

Jag ser en stor potential i de digitala verktygen. Men jag ser det också som en stor och svår uppgift att hantera. Jag kan så lite och den digitala världen är så stor… Så därför anslöt jag mig till det digitala skollyftet!
Kanske vet jag knappt vad ”Det digitala skolyftet” är för något, när jag anmäler mig – men jag vet att jag har ett brinnande intresse, så jag ger mig på uppgifterna. För Det digitala skolyftet är en kurs. Den första uppgiften lyder som följer: Dela en presentation av vem du är och var du finns för andra i kursen. Anslut din blogg till Digitala Skollyftets RSS-flöde.
Så här kommer min uppgift nummer ett!

Jag heter Åsa Anevik och arbetar som fritidspedagog på en kommunal skola i Lidköping, en härlig småstad vid Vänerns södra strand. Jag arbetar 75% och studerar Lärarlyftet II 25%. Om ungefär ett halvår har jag tillgodogjort mig 30 hp bild och erövrat kompetens och behörighet för undervisning i F-6. Men redan idag undervisar jag i bild, förutom mitt arbete på fritidshemmet.

Jag brinner för fritids! Därför önskar jag att Det digitala skollyftet bar ett annat namn. Fritidshemmet tenderar att försvinna i begreppet skola och dessutom är ordet ”skola” så förknippat med gamla traditioner att det blir svårt för människor att förstå på annat vis än det gamla… Att bryta åtminstone när vi startar kurser och arbetar mot framtiden, skulle vara befriande!

I min vardag använder jag och barnen digitala verktyg. Ofta. På fritidshemmet har vi varje vecka IKT-fritids. Här kan du läsa ett par blogginlägg som berör detta: Kommunikativt och Förmåga att analysera. IKT-fritids kom till för att vi såg barnens stora intresse för IKT, men att det fanns luckor i deras sätt att hantera det. Vi har bara börjat nosa på arbetet med IKT-fritids, men har hittills arbetat med källkritik; manligt och kvinnligt på nätet; att skaffa ett eget ”filter”, säkerhet och app-presentationer.

Om du vill följa mig och mina idéer och funderingar, finns jag här:

Blogg: https://frokenasa.wordpress.com/

Twitter: https://twitter.com/FrokenAsaA

Pinterest: http://www.pinterest.com/asaanevik/boards/

2013-03-20 08.52.46

Kommentera

