Kompetensutveckling.nu

När jag träffar kollegor, i min egen kommun och i övrigt i landet, ser jag att det finns en brist på kunskap om hur man hanterar IKT på fritidshemmet. Jag kan också se att de kommuner där det finns fritidspedagoger som KAN det här med IKT och arbetar med det i verksamheten på ett bra sätt, har man ändå i regel inte fått utbildning i det. Åtminstone inte i särskilt hög grad. Få rektorer; få kommuner (obs jag säger inte ”ingen”) kan klappa sig för bröstet och säga att ”Detta fritidshem arbetar med IKT på ett elevnära och utvecklande vis, och det är min/kommunens förtjänst”. Nej. Kan man IKT har man fått leta reda på den kunskapen på sin fritid. Obetalt. Utan kompensation får man arbeta hemma, utan lärarnas förtroendetid, för att kunna leva upp till Lgr11. För i Lgr11 står det tydligt att detta är ett område att arbeta runt – både tekniskt, mentalt och socialt.

Att arbeta på ett fritidshem utan att kunna IKT, är nästan att likställa med att arbeta där utan kunskap i hur viktig leken är; hur barn lär genom interaktioner; hur man utvecklar en god föräldrakontakt etc. Det digitala användandet kommer nästan ”med bröstmjölken” idag. Inte för alla, men för väldigt många. Vi kan inte som pedagoger låtsas som att den digitala världen inte finns eller inte är en viktig del av de ungas sociala liv. Den är i allra högsta grad verklighet.

Jag önskar att alla fritidspedagoger och fritidshem (alla lärare öht, för all del) kunde kompetensutveckla följande:mob

Värdegrund och IKT – hur vi beter oss på nätet; vad vi matas med för värderingar på nätet och hur vi arbetar med det; vilka risker som finns.

Orientera sig på nätet – dels som vuxen och dels med kunskap om hur de ungas nätvärld ser ut.

Källkritik – hur kan jag (och barnen) veta att det jag ser/läser är sanning?

Hantera tekniken – alla som arbetar på fritidshem, borde ha grundläggande kunskaper i hur man hanterar en smartphone och en dator. Inga osäkra tangenttryckningar utan en riktig grund så man känner sig säker!!

Vad man kan ha nätet till – exempelvis ”molnet” – vad det innebär att spara i molnet. Risker? Användningsområden etc. Ett annat exempel är forum, chattrum och bloggar – vad är det som är bra/inte bra med dem?

Spel – ska man bara använda spel som lär matte, svenska mm? Hur ska vi ställa oss till underhållningsspel?

Det finns säker fler områden som akut behöver kompetensutvecklas inom IKT. Men dessa kommer jag på just nu. Vem tillhandahåller denna fortbildning i Sverige? För det är väl inte så att nästan all IKT-utbildning vänder sig till klassrumssituationen…?

← IKT – alla inlägg

Kommentera

