Mina mål – #digiskol uppgift 2

Uppgift 2 i Det digitala skollyftet, lyder som följer: Dela ett eget formulerat personligt kursmål och intresseintrikningar/frågeställningar att ta med genom kursens gång.
Så här är uppgift 2:

För fem, tio år sedan var mobilen en vuxenpryl eller en pryl för äldre tonåringar. Också nätet var en plats för vuxna och äldre ungdomar, inte för barn. Idag sitter blöjbarn och försöker bläddra i böcker på samma vis som man bläddrar på en ipad. Jag visste det här. Men jag var på föreläsning igår och hajade ändå till när dessa fakta presenterades. Stickan är en bra föreläsare och många tankar väcktes i mitt huvud under kvällen. En av dessa tankar var rätt go: Vi har startat denna termin helt rätt – vi har satt rätt kurs när vi kört igång IKT-fritids!

Vi har alltså rätt kurs! Men på vilket sätt vi bör segla, känns lite oklart. Det är huret som är mitt mål – jag vill få klart för mig HUR vi ska föra skutan i hamn. HUR vi ska undervisa eller arbeta eller coacha eller träna barnen på fritids. Och VAD vi ska plocka in i detta hur.

Under kursens gång kommer jag följaktligen att ha intresseinriktningen IKT på fritidshemmet och mitt personliga kursmål kommer bli frågan HUR och VAD.

Vill du hänga med på resan? Välkommen att följa! Och välkommen att komma med frågor, kommentarer och konstruktiv kritik!!

 

2013-03-20 09.34.50copyright

Kommentera

