Varför IKT-fritids?

En bakgrund till varför vi körde igång IKT-fritids och varför ett sådant arbete är viktigt! (På begäran)

Vår digitala verktygslåda på fritidshemmet och skolan började bli ganska välfylld. Det fanns smartboards och laptops, kameror, animeringutrustning och ipads. Personalen började ta trevande steg mot ett arbetssätt där dessa verktyg användes. Barnen hade inte samma tvekande närmande, utan tog genast till sig tekniken. När barnen skulle ha tillgång till ipads, kom genast frågan – Vad är ok att de sysselsätter sig med?

Personalen laddade ned matteappar och svenskappar; naturappar och andra kunskapsfrämjande appar. Och självklart skulle barnen också kunna spela på fritids! Efter lite diskussion bestämde vi att 30 minuter under en fritidshemsdag, kunde barnen få spela, leka och skapa med digitala verktyg.

digitNär vi skapade en tidsgräns, var det första resultatet att barnen nästan helt slutade vara kreativa på paddorna. Inte den respons vi väntat, precis. Vi förstod snabbt att det berodde på att det kändes viktigt för många av barnen att få hinna SPELA. Därför valde man bort de kreativa aktiviteterna vi tidigare sett: teater och film med imovie; skapa bilder med rit-/collageappar etc. Under några veckor såg vi en hel del mattespelande. Trevligt. Men därefter avtog aktiviteten med ipads. Det fanns inte längre ett sug att öva matte och svenska – det var ju sådant man gjorde på skoltid. Man tröttnade.

Sedan började ett nytt sorts användande ta fart. Om det bara finns tråkiga spel får man hitta roligare sysselsättningar på paddan! Barnen upptäckte youtube. Ve och fasa! Hur skulle vi nu hantera detta?? Vi införde rutiner så att barnen bara använde youtube när en vuxen fanns alldeles i närheten. Och illa kvickt försökte vi oss på att hitta roligare spel, som kunde locka. Istället för nätet…

Efter sommaren gick vi 1:1, dvs alla barn fick var sin ipad. Under sommaren hade vi personalmöte. Det kändes viktigt för oss att terminen skulle starta bra. Vi funderade på vilka behov vi hade i barngruppen och vad vi såg som viktigt att fokusera på. Ett av de områden som vi såg som prioriterade, var användningen av ipads. Inspirerad av Stina Hedlund och Linnéa Malmsten och deras klipp på youtube föreslog jag att vi skulle arbeta med IKT-fritids. Mina kollegor var helt med på noterna!

Istället för att förbjuda t ex youtube – där vi vet att det bland alla superbra klipp med idéer, musik och dans, finns det mycket skräp – så valde vi att börja utbilda våra barn och hjälpa dem att hantera en komplex webbvärld. Barnen tar med sig sin ipad hem – och där fungerar ändå inte våra förbud och kommunala filter för innehåll i text och bild. Bättre då att hjälpa barnen att utveckla egna filter och en förståelse för vad som är bra/mindre bra!

Innehållet på IKT-fritids är visserligen under pågående uppbyggnad och vi vet inte riktigt vart kosan styr. Det är nytt för oss personal och vi hoppas kunna fortbilda oss allt mer i den digitala världen! Men längre fram kommer ett nytt blogginlägg som kan vara till hjälp när man är sugen på att starta upp! Håll utkik!!

Tror du att någon mer behöver läsa lite om IKT och fritids? En kollega, en skolledare eller personalen på ett fritidshem du känner till? Dela gärna blogginlägget i så fall! SHARING is CARING!

← IKT – alla inlägg

Annonser

2 thoughts on “Varför IKT-fritids?

  1. Pingback: Andra bloggar – #Digiskol – #Uppgift 3 | FurubergiPad

  2. Pingback: Andra bloggar – #Digiskol – #Uppgift 3 | MonicaVarberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s