Kom-igång för dig som vill starta IKT-fritids!

2013-11-09 18.27.49

Som vanligt utgår du från gruppens behov och förutsättningar! Och sen är det ju olika vilka digitala verktyg man har; hur många och hur ofta, t ex. Detta vet jag ser mycket olika ut på landets fritidshem. Du kan luta dig på följande ur Lgr 11:

Skolans uppdrag:

Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Övergripande mål och riktlinjer, kunskaper:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande

Dessutom kan du lägga till allt som du brukar lägga till från Lgr 11, när det gäller normer och värden: om respekt; empati; omsorg; demokratiska principer etc etc. Detta är fritidspedagogens normala fokus och där i finner vi vår största professionalitet.

Önskas det nosas på kursplanerna finns IKT i dem allihop!

Så här tänker vi:

I dagsläget ser vi följande områden som viktiga att arbeta runt, i vår barngrupp (och det är ganska mycket…):

  • Källkritik och ”Kan man lita på allt man ser?”
  • Genusperspektiv; hur framställs män och kvinnor på nätet? Vilka förväntningar ger det på oss som konsumerar?
  • Säkerhet på nätet.
  • Att skaffa ett eget ”filter”.
  • Lösenordsskydd – ”Vad är ett bra lösenord och får jag berätta det för bästisen?”
  • App-presentationer, barnens  och pedagogernas.
  • Chatt, Gilla och Följa – Hur är en bra kompis på nätet?
  • Hur söker jag på ett bra sätt?
  • Vilken sorts aktiviteter ska vi ha på våra ipads – fritids/skola/hemma?
  • Bra aktiviteter med ipads – ny input från oss som pedagoger – detta kan man göra, detta kan man lära, detta är intressant för dig som är nio till tolv år!

Det har visat sig att det finns fritidshem som inte har tillgång till moderna digitala verktyg. Eller i vart fall väldigt få eller åldrade verktyg. Det är rektors ansvar, och hens chef i sin tur, att se till att barnen lär och utvecklas enligt ovan. Sätt ned foten. Hårt. Och visa vad som står i styrdokumenten och berätta om hur barnen numera har fler arenor där de behöver tränas socialt.

Konkreta aktiviteter kommer snart att finnas här att kika på! Sharing is caring 🙂

← IKT – alla inlägg

Advertisements

4 thoughts on “Kom-igång för dig som vill starta IKT-fritids!

  1. Tack Åsa.
    Här finns så mkt vi kan göra som pedagoger.
    Nu sätter vi ner foten tillsammans allihop den här gången! Slut med dessa barn fötter som bara små stampar här och där i landet 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s