Medvetet arbete med de värdegrundande förmågorna på fritids

Det må vara delade meningar om de sk ”värdegrundande förmågorna” i the big 6 verkligen är förmågor. Att ha en förmåga innebär för mig att man kan klara något – och förmåga till att exempelvis var empatisk och kunna samarbeta är verkligen viktiga förmågor. Men de lärde kanske resonerar annorlunda. Hur som helst – det jag och flera med mig, kallar för ”värdegrundande förmågor” är mycket viktigt. Grundläggande!

De värdegrundande förmågorna arbetar vi med hela tiden på fritids. Idag använde jag mig av en bilduppgift för att träna och fundera runt dessa förmågor.

Uppgiften var att måla med vattenfärg på ett stort gemensamt papper. Vi körde på adventstema då barnen ska få sätta upp resultatet när vi har öppet hus, runt första advent. Följaktligen var julmusik nödvändigt. När jag stängde av musiken gav jag en instruktion till barnen – flytta dig två steg åt vänster, t ex. Då hamnade barnet framför en bild som någon annan påbörjat. Vi diskuterade – hur fortsätter man på någon annans bild? Kan jag ändra och måla över hur som helst? Och kanske ännu viktigare – hur beter jag mig om någon målar på ”min” bild? 3Det blev en hel del julsånger och en hel del instruktioner att följa innan pappret var fullt. Då följde steg två: Att välja och klippa ut någon del för att rama in. Då var det till att använda sig av de där förmågorna – att vara generös mot någon när man vill klippa ut samma bild; att kunna diskutera hur man ska kunna klippa för att båda ska få ut sin bild, utan att någon klipps sönder; att dela med sig av en bild man själv har målat.

Att vara generös. Att kunna samarbeta. Att förstå hur någon känner. Att dela med sig. Att vara vänskaplig och ha en bra stund tillsammans, oavsett vilken kompis man hamnar bredvid.

Kan vi vara överens om att de där Värdegrundande förmågorna är grundläggande? Ett gott och ambitiöst arbete med dessa förmågor borgar för ett bättre samhälle. Det är väl dit vi vill?

Titta in på Årstaskolans fritidsblogg och på deras TheBig6-sida – de har inspirerat mycket!

Denna text finns också som pdf under ”Skaparglädje” här på bloggen, och på Pinterest, om du samlar bra tips för skapande som verkligen ger något!

One thought on “Medvetet arbete med de värdegrundande förmågorna på fritids

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

