Gemensamma referenser?

En uppväxt med Astrid Lindgrens böcker och filmer; kanelbullar och lördagsgodis. Eller en uppväxt där jag ansvarar för mina syskons hämtning och lämning på förskolan. Eller en uppväxt där jag umgås med släkten all ledig tid; lagar mat tillsammans; äter och lever tillsammans. Eller en uppväxt med ensamma eftermiddagar utan sociala kontakter.

Så olika våra uppväxtvillkor är. Vi formas av den till olika individer och genom vår vardag skaffar vi oss en referensram om det vi ser som vanligt/ovanligt, rätt/fel. Vi får med oss skilda sätt att se på ting och företeelser. Några kan relatera till Ronja och helvetesgapet, förstå vad man menar för sorts situation när man refererar dit. Och några kommer att förstå. Andra kommer inte att förstå och använder istället andra paralleller. Som några förstår. Men inte andra.

I skolans och fritidshemmets värld strålar vi samman. Och vi missförstår varandra. Skapar avstånd till varandra och stoppar in varandra i fack. Den är si och jag är så.

Eller så blir det inte så. För att vi möts av proffsiga pedagoger som förstår att ta hand om det. Som förstår att skapa en gemensam grund att stå på tillsammans. Pedagoger som inte förutsätter att vi känner Pippi eller äter godis på lördagar. Som inte kallt räknar med att det finns någon som sjungit för oss eller att det finns rena kläder i lådorna.

Ville bara säga det. Att vi pedagoger måste sluta med det där förutsättandet. Att alla ska få mötas av pedagoger som inte dömer, klandrar eller skakar på huvudet åt min uppväxt. Utan möter mig och mina klasskompisar förutsättningslöst och börjar där vi står.

5 thoughts on “Gemensamma referenser?

  1. Visst är det så, att vi måste sluta med förutsättandet. Det är fullt möjligt men det kräver en hel del av en för att fixa det. Mognad, och tid för mognad, och tid för att smälta mognaden och bli trygg i den. Några har det naturligt i sig, vi andra får träna – trygga i vetskapen om att vi alla alltid kan bli ännu bättre på att möta alla medmänniskor med nyfikenhet och respekt.

  2. Absolut, det gäller att verkligen se barnen där de befinner sig. Tack vare alla människor av olika kategorier som jag mött hittills i mitt liv så har alla dessa personer gett mig en förståelse för att SE.

Kommentera

