Nio år och påverkad av media

Jag ramlade in på Jenny Strömstedts blogg när jag planerade upp IKT-fritids. Det var ett sökande efter manligt och kvinnligt på nätet som förde mig dit. Två foton – helt lika men helt olika – fick illustrera hur kvinnor och män framställs i media. (Bilden är använd med tillåtelse och här kan du titta in på Jenny Strömstedts blogg).2013-10-08 22.22.37På IKT-fritids för nioåringarna, visade jag en bild i taget. Först resonerade vi om bilden på Chris och Madeleine – Vad var det som var speciellt med hur de såg ut, med genusglasögonen på? Hmm, svarade barnen och kunde egentligen inte hitta något anmärkningsvärt med bilden. Men när nästa bild kom fram gick det upp ett ljus! Så här gick lite av pratet:

– Unga killar ska vara tuffa och coola.

– Ja, och gamla ska vara lite mjuka, som teddybjörnar.

– Tjejer ska liksom bara hänga med.

– Och vara fina.

– Killar har långbyxor och tjejerna har jättekorta shorts!

– Med hål i!!!

– Stora bröst och toppar.

– Killarna står först och tjejerna i bakgrunden.

– Mäh! Varför är det så???

När vi pratat om detta och dessa iakttagelser som barnen gjort – tidigare utan att reflektera och med risk att cementeras i deras medvetande – har jag i ännu högre grad förstått vilket oerhört viktigt arbete vi har som pedagoger i fritidshem och skolor. Mediapåverkan blir tidigare intensivt med digitala verktyg i var barns ficka. Det gäller alltså att allt tidigare hjälpa barnen att ha ett kritiskt förhållningssätt till media!

Detta är en av ingångarna vi haft på IKT-fritids. Men vi är i startgroparna och har du fler tips och idéer får du gärna dela med dig!! Du får också väldigt gärna dela detta blogginlägg till människor som du tror har nytta av det. SHARING IS CARING!

← IKT – alla inlägg

6 thoughts on “Nio år och påverkad av media

  1. Hej fröken Åsa! Grymt bra inlägg! Det påminner mig om en diskussion jag nyligen hade med en äldre manlig vän. Vi pratade om saker man säger om kvinnor/tjejer och jag ironiserade över hur män brukar säga att jag har skinn på näsan. Det läggs fram som en komplimang men blir bara märkligt i mina öron. När han först inte förstod vad jag menade gav jag ett exempel där jag skulle säga samma sak om en gemensam, manlig kompis i 45-års åldern och han började skratta så tårarna rann. Nu förstod han precis! Han sade ”men alltså det skulle ju uppfattas som en förolämpning” och ”jag har aldrig tänkt på det viset innan, men du har rätt”.
    Det här är en rolig och väldigt enkel övning, alltså om man undrar över om det är nedsättande eller ok att säga något till en tjej, prova att säga det till en kille och se om det fungerar. Till exempel sade jag en gång till en manlig kollega den klassiska ”vad roligt att du följer med på middagen ikväll, vi behöver lite manlig fägring”. Även om det både var barnsligt och fel att använda den meningen (oavsett till vilket kön), så var det väldigt roligt att se minen på både mannen och de övriga kvinnorna i rummet.

  2. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

  3. Pingback: Baktanken | Lärande Perspektiv

Kommentera

