Hitta formen ;-) #digiskol #digifri Uppgift 5

Jag har möjligtvis valt ett svårt område att arbeta online med, i Det Digitala Skollyftet – att utveckla IKT på fritids. Men jag har valt att ta hjälp av andra. Och att andra tar hjälp av mig! Denna vecka har jag arbetat med att hitta formen för det. Och den har jag nog inte riktigt funnit än, tillsammans med övriga intresserade. Vi klurar fortfarande på hur vi på bästa sätt ska kunna hjälpas åt och stötta varandra över nätet. Det första steget är att hitta en plattform. Vi testar Google+. Och går inte det… ja, då prövar vi nog att starta en facebookgrupp. Om du vill träffa oss, som slagit våra kloka huvuden ihop för att utveckla IKT på fritids, kan du logga in på Google+ och söka efter gruppen ”Utveckla IKT på fritids!”

IKT-planer; konkreta aktiviteter; värdegrundsfrågor; önskningar om hjälp etc – det är sådant vi kan hjälpa varandra med i gruppen. Så häng gärna på. Under den vecka som gått sedan jag presenterade min plan på detta samarbete, har det blivit en grupp på 20 medlemmar. Det är väl jättebra!! Det är dela-kulturen som kommer att göra det möjligt för oss att kompetensutveckla oss och på det viset ytterligare stärka vårt arbete med Lgr11 på fritidshemmen.

Jag blir glad när jag hör Per ”Pelle Pedagog” Falk, prata om fritidshemmets möjliga roll i IKT-sammanhang. Kika gärna på klippet (där jag helt oförberett ramlade in i direktsändning…) och se helt olika och intressanta möjligheter att arbeta på fritids.

Och så dela 🙂 Dela-kulturen gör oss smartare – Sharing is Caring!

← IKT – alla inlägg

Kommentera

