Okända djur #digiskol #digifri #tb5 #tb6

Att fundera runt sanningshalten i det vi möter på internet, är viktigt för stora och små. Jag ser inte så sällan vuxna som delar det ena och andra på Facebook utan att direkt tänka på om källan är trovärdig eller innehållet korrekt. Säker har jag väl själv gjort en och annan sådan delning. Men dessa ”sanningar” tenderar ibland bli en höna av en fjäder, när det sprids från den ena till den andra.

Om det bara finns en bild på det vi talar om, är det sant! Så tänker många av barnen i fritidshemsåldrarna! De mest fantastiska photoshoppade bilder kan bli sanningar för ett gäng nioåringar. Kolla på klippet ovan, och starta en diskussion på IKT-fritids.

Förmågan att hantera information:
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information.
– Att kunna söka information från olika källor.
– Att kunna samla och sortera information från olika källor.
– Att kunna kritiskt granska insamlad information.
Skilja mellan fakta och värderingar.
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Sharing is caring 🙂

← IKT – alla inlägg

Advertisements

One thought on “Okända djur #digiskol #digifri #tb5 #tb6

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s