Klockan 13:20 går alla ut!

Att börja fritidshemsdagen med utevistelse kan vara riktigt skönt. Särskilt om man suttit i klassrummet; i en bänk och arbetat en längre stund. Och det är bra med aktiviteter ute – de ger frisk luft och innefattar ofta rörelse.

När skolan slutar är det som mest barn på fritids – innan så många hunnit gå hem. Därför är det också praktiskt att vara ute. Det blir inte så trångt, rörigt, högljutt och stimmigt.

Verkar det vara ett bra koncept?

Tänker på den som går hem klockan halv tre varje dag. Som tillbringar all sin fritidstid ute, eller med så lite tid inne att den bara räcker till mellis och start på ett projekt utevistelse4som strax måste läggas ned. Den blicken. När aktiviteten återigen måste städas upp och avslutas. Innan den är färdig.

Tänker på den som vill utveckla sitt intresse som inte innefattar utevistelse. Som vill fortsätta läsa bänkboken för att den är så spännande. Eller jobba vidare med morgonens byggprojekt.

Tänker på den som dag ut och dag in går och frågar när man får gå in. ”Kaaan vi inte få gå in?”

Om vi organiserat oss så för att få plats i vår lokal och inte för att det är så pedagogiskt fördelaktigt med utevistelse för alla – borde vi inte tala om det för dem som har makten att ändra barngruppsstorlekarna?

Om vi organiserat oss så för att vi vuxna tycker att det är behagligare för våra öron – borde vi inte fundera på vad barnen tycker då?

Jag kan vara provocerande när jag ifrågasätter detta arbetssätt. Bra! Jag vill gärna höra vad DU tänker om saken!!

Advertisements

18 thoughts on “Klockan 13:20 går alla ut!

  1. Jag känner igen problematiken, det är exakt så hos oss. Med fler personal och valfrihet för barnen att fortsätta projektet/ läsa boken eller vara ute kan man lösa dilemmat. Och med ökad smidighet parad med tilltro till barnets förmåga att själv veta sina behov efter en lång skoldag.

  2. Hej Åsa! Hos oss försöker vi lägga in aktiviteter direkt efter skolan – av typen ”fåbarnsaktiviteter” om jag kan kalla det så. T.ex. bakning, just nu i december – målning av gjorda tomtar, dekoration av pepparkakshuset :), annars kan det vara ipad-grupp när det ska filmas eller spelas in som behöver lite tystare omgivning, grupper som behöver och vill förbereda aktiviteter för de andra t.ex femkamp, lekar till fritidsgympa. Särskilt försöker vi tänka just på att de tidiga barnen får möjlighet till att vara inne och göra klart saker emellanåt. Men det är ju också så att många måste gå ut fast de inte vill och en del som vi kanske vill ska stanna inne av nån anledning ber motsatt snääälla kan jag inte få gå ut … Just den dagen! 🙂 Hej hej Monica

    • Ni verkar ha en bra verksamhet!!! Allt kan inte passa alla, men synd när den som vill vara ute måste vara inne och tvärtom. Iaf om det blir ofta.
      Vi hörs 🙂

      Skickat från min iPhone

      • Nej – det blir inte så ofta så de som vill vara ute behöver klaga på riktigt 🙂 …. däremot blir det inte tillräckligt ofta för varje barn att vara inne eftersom de är många som sagt! Så de som klagar åt det hållet, precis som du skriver, har faktiskt rätt att klaga och ger oss dåligt samvete hela tiden… Men vi gör så gott vi kan – eller hur!?

      • Ja vi kämpar på!
        Viktigt att visa de med bestämmanderätten vilka konsekvenser det blir. Att peka på dålig måluppfyllelse ang fritidshemmets uppdrag t ex.

        Skickat från min iPhone

      • Absolut! Vi har efter flera års kamp äntligen fått egna fritidslokaler – så det lönar sig att inte ge upp! Så just nu håller vi oss liiite lugnare på den fronten. Allt är inte ens färdigbyggt. Men inte är vi nöjda vad gäller barngruppsstorlek eller personalkompetens tex. Så det ger vi oss inte på heller!

  3. Jag säger då och då att de inte får gå ut. Kollegorna undrar då hur jag menar… Jag förespråkar egentligen att vara inne efter skolan för att hinna ha aktiviteter. Här tänker vi olika faktiskt. Aktiviteterna ger en bra samvaro. Den fria leken ute flyter mer tycker jag.

    • Vi kan inte säga att alla aktiviteter ska vara frivilliga – men om vi presenterar bra o roliga aktiviteter på ett inbjudande vis, kommer få aktiviteter behöva vara ett tvång, som ”Alla måste vara inne. Alla måste vara ute.” Då kan barnen istället välja det de tycker verkar intressant!

      Skickat från min iPhone

  4. Hos oss tycker vi det är viktigt att alla är ute lite på eftermiddagarna. Ibland är vi ute alla samtidigt men i möjligaste mån försöker vi vuxna vara flexibla så att en kan vara ute med de som vill och en kan vara inomhus för de som väljer det alternativet. Givetvis beroende på antal barn och ålder och hur fördelningen blir men så ofta som möjligt. Vi har en del som inte tycker om att vara utomhus och tillhör den skaran som står vid dörren och bara väntar på att få gå in. Men det är mitt jobb att försöka hjälpa dom till en stimulerande utomhusvistelse. Många har helt enkelt svårt själva att hitta på saker att göra. Utomhuspedagogiken är oerhört viktig och där har vi vuxna en jätteviktig roll. Vår ambitionen är i vilket fall som helst att alla barnen själva ska få känna efter och avgöra hur de vill spendera sin fritidstid och vad de vill göra. Med vår vägledning och uppmuntran givetvis. För egen del så tror jag att fler barn skulle välja att vara ute om fler vuxna tog utomhuspedagogiken på allvar och i allt större utsträckning själva deltog i aktiviteterna och föregick med gott exempel. Att vara utomhus får aldrig vara ett ”straff”.

    • Det låter som en sund inställning till delaktighet, inflytande och utevistelse!
      Om inne är roliga aktiviteter, värme och dataspel och ute är väntan, kyla och trasiga spadar, förstår ju var och en ledan att gå ut!
      Tack för bra synvinkel!!

      Skickat från min iPhone

  5. Jag tycker att det är innehållet som avgör ifall ute eller inne blir bäst. Barnen gillar ofta att kunna välja, men vad kan man välja på? Tradiga spadar i en frusen sandlåda är kanske inte så lockande medans utebygg med mångfald av material kan bli ett toppval. Många fritidshem jobbar med temalådor och liknande men är de för utemiljön? Vilka är topptipsen på möjliga uteval? Innomhusverksamheterna på fritidshem brukar oftast vara inspirerande om pedagogerna fått chansen. Men vad är möjligt ute? (Tänker på regler, städning, risker, kreativitet, inspiration och framför allt LEKmiljöer. Toppen tråd för övrigt Tack Åsa 🙂

  6. Eftersom barnen slutar olika tider hos oss, må-on, så är delar vi upp inne- och utevistelsen. Ettorna är inne (om de vill) fram till mellis, sedan går de ut. Då tvåorna och treorna slutar när mellis börjar så kan de välja att vara inne en timme eller så innan de går ut en sväng. Torsdag och fredag kommer slutar dock alla samtidigt – då får barnen välja inne/ute före eller efter mellis.

    (Ti-to har vi planerad, frivillig, aktivitet som kan vara antingen ute eller inne.)

    Än så länge har vi bara ”hästlek” som temalådor (selar, hinder, borstar osv) – vill gärna ha förslag på fler!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s