Ett nytt år är snart på G

Det nya årets IKT-idéer har legat och skavt ett tag. Så när terminen kör igång är det dags!

  • För barnen i verksamheten: Mer kunskap om vilka möjligheter som finns med IKT, men också mer kunskap om kritiskt tänkande och kamratskap på nätet.
  • För mig: Sprida den fantastiska pedagogiken kring hur man kan arbeta med IKT-fritids, till kollegor på andra fritidshem.

Första punkten talar kanske för sig själv. Jag vill ta ytterligare steg med IKT-arbetet på vår fritidshemsavdelning. Vi har bara börjat och vi gillart! Och vi ser hur barnen tar stora kliv i förmågan att hantera information, att kritiskt granska, att fundera normkritiskt etc. Men oj vad mycket mer vi kan göra!

Andra punkten… Jag känner hur bra vårt arbete är och vill berätta om det. På teachmeet i november har jag faktiskt startat. Besvikelse när endast få skolledare och INGA fritidspedagoger dök upp. Att berätta om IKT-fritids för en grupp lärare är förstås helt ok. Men det var ju egentligen fel målgrupp… Jag hoppas på chansen att få berätta för fler och kommer kika efter fler tillfällen!! Kanske att vår kommun kommer att ge fler tillfällen för kollegialt lärande för fritidspedagoger. Förra året ökade detta med ungefär 100% skulle jag vilja säga.

Innan jag önskar ett gott nytt år, skulle jag vilja göra några reflektioner kring utvecklingsområdet jag arbetar med online, tillsammans med kollegor! Det fanns inget trögt i uppstarten, det strömmade in intresserade! Vår grupp på google+ fick däremot en segare början då vi tyckte formen var knepig, och ledde till att vi parallellt startade en fb-grupp. Säga vad man vill om facebook – men nog är det en fantastiskt arena för det kollegiala lärandet! Välkommen in till oss!! https://www.facebook.com/groups/189248564600817/ Vi har hittills delat litteraturtips; app-information, pc-program, bloggar, funderingar och frågor, vinnande koncept mm. Det är toppen! Vi vill gärna öka antalet medlemmar ytterligare. Om du delar kanske några fler vill komma med för att både ge och ta tillsammans i lärandet med oss! Det handlar om IKT på fritids, förstås, och passar för fritidspedagoger, skolledare, förskollärare och andra intresserade!

Gott nytt år allihop!

Detta inlägg är också uppgift 7 och 8 i Det Digitala Skollyftet

2013-02-16 09.35fejk

 

Kommentera

