Digital motion 2

Det är ett problem om våra barn och ungdomar rör sig för lite. Om de nu gör det. Det finns faktiskt barn som fyller sina dagar med lekar och sport. Men om det är svårt att göra något som inte ingriper klickande på tangentbord eller touchskärm, kanske en introduktion på de positiva sidorna av youtube, kan vara något!

Vi har sett att, genom att använda youtube-klipp, kan vi få de allra flesta barn att börja hoppa! Det börjar med lite taktfasta ryckningar i fötterna. Sedan börjar hela kroppen gunga och slutligen hoppar hela barnet omkring i svårkoordinerade rörelser. Jag pratar om Just dance! Om du har en Smartboard, eller en projektor där du kan visa film från nätet, eller kanske en apple-tv – sök på Just dance! och låt barnen dansa! Det blir en succé.

Jag kan också lova att när vi gjort detta på fritids, och föräldrarna kommer och hämtar barn som kört ett pass på någon svettig timme, då känner också de sig nöjda: Varma, glada barn som tränat både kondition och koordination sprider faktiskt glädje!

800px-IMGP3927_(just_dance_2)_(1280_1024_wm_W)_(5137251382)

From Wikimedia Commons, the free media repository

Ps. Ni som läst om min nya hobby Turf (Digital motion 1) – Jag har fått skilja mig från min make nu… Ja, i alla fall i det sammanhanget: Vi skulle ju turfa som team – men han var otrogen och skaffade ett eget nickname och smygturfade!! Så nu har jag gått från TeamÅ&K till mitt eget nickname: Zombiewalk 😉

← IKT – alla inlägg

One thought on “Digital motion 2

  1. Pingback: Lärande perspektiv

Kommentera

