Bilder i skolan

De första trevande pennstrecken. Eller penseldragen. Första gången jag provar att skapa ett landskap med djup. Eller testar att måla ett ansikte. Hur besviken jag blir. Att det inte blir som jag vill. Att jag inte ser något djup. Inte får proportionerna att stämma.

Och så får jag studera området ingående en månad. Lära mig reglerna för perspektiv. Förstå principerna för färgernas avtoning i fjärran landskap. När jag tittar på andras bilder. Återanvänder idéer. Sätter mig in i sammanhangen och på vägen tar jag med mig begrepp och förståelsen för dem.

När jag gör min slutproduktion: Hur jag använder allt jag lärt mig den senaste månaden! Att jag förstår hur färgerna kan blandas och hur linjerna bör gå. Och när jag jämför. Min första eländiga förproduktion som inte blev som jag tänk – sida vid sida med mitt mästerverk. Som är resultatet av ett lustfyllt slit. Då kan jag bara glädjas!!

Så här arbetar jag i bildämnet med BILDSTUDIEOMRÅDEN. Och eleverna älskar det! Och lär sig att inte misströsta vid första försöket. Glädjen när de jämför sig med sig själva och vinner högvinst efter högvinst! Jag har inspirerats av Bilder i skolan, (Sten-Gösta Karlsson, Staffan Lövgren, Studentlitteratur). Rekommenderas!!

2014-01-12 17.25.03

 

 

 

 

2 thoughts on “Bilder i skolan

Kommentera

