Lärare som samverkar irl

Lite modernt pratar många om den kollegiala samverkan i social medier och bloggar. Det sträcks ut händer för samverkan; kloka huvuden slås ihop för att lösa kluriga dilemman; nätverk startas och det är ett lustfyllt samlärande. Verkligen!

På våra alldeles egna, fysiska, arbetsplatser kanske vi inte ens hinner träffas. Vi har gemensamma elevgrupper; gemensamma dilemman och gemensamma uppdrag och mål. Men för lite gemensam planeringstid.

Många kallar det som fritidspedagogen gör under skoltid, för samverkan. Är det samverkan att en pedagog (samma hela tiden) undervisar och en annan ”håller nere klassen”?  Eller ”hjälper till”? Att en pedagoger ger arbetsuppgifter till den andre? Eller är det samverkan när pedagogerna turas om i undervisningen/hjälper till? Att man tillsammans utformar veckan till en blandning av ute/inne, teori och praktik?

Sen kan man ju undra vad samverkan verkligen är!? Rektors/lärares/fritidspedagogs kontrollfråga när vi går in i samverkan: kompletterar eller kompenserar jag (fritidspedagogen) skolans utbildning nu? Går vi in och förstärker med samma arbetssätt eller använder vi fritidshemmets pedagogik och förhållning för fler ingångar till lärande? Citat från Hadar Nordin på fritidspedagogik.se.

Hur ser samverkan ut på din arbetsplats, irl?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s