Att smyga in dataspråkets värld

Att programmera, del 1

Det har lockat länge, arbetet med att koda/programmera med eleverna. Men det verkar så svårt, jag känner mig så okunnig och det är lite läskigt med okända vatten. Men nu har vi, jag och barnen, börjat nosa på dessa okända vatten! Det vi upplever kan jag ju dela! Det som är bra; det jag funderar på och det som blir dåligt. Just nu, t ex, funderar jag mycket på hur man kan prata med eleverna på ett bra sätt runt kodning – inte bara sticka till dem en app – utan själva pedagogiken runt introduktionen. Tar gärna emot tips!!

Vi vet inte hur världen kommer att se ut, framåt i tiden. Vilka yrken som dagens barn kommer att ha som vuxna, vet vi inte riktigt heller. Jo, en del förstås – vård och omsorg kommer väl t ex alltid att behövas. Som det ser ut just nu, verkar framtiden vara ganska digitaliserad. Vi kommer kanske kommunicera med våra kylskåp på vägen hem från jobbet och telefonerna, Facebook och det andra som vi börjar vänja oss vid, kommer att vidareutvecklas och omformas. Vi ser att vi hittar fakta på nätet istället för att slå i uppslagsverk. Den digitala kompetens som medborgare behöver för att förstå tekniken; kunna hantera informationen och för att vara vaksamma på integritetsfrågor etc – erhåller vi den i skolan? Erbjuder vi den i skolan?

En del är språkförståelsen, som vi kanske kan kalla det. Att förstå att de digitala verktygen är programmerade och att känna till hur programmeringsspråk fungerar, är viktigt för en uppväxande generation. Kanske är det också en demokratifråga. Ett spel, ett hjälpmedel, en maskin – de är programmerade – och genom att förstå det kan vi förstå hur vi kan påverka genom att själva programmera. Som yrke, som hobby eller bara för att få språkförståelsen. Att eleverna får del i detta – alla, inte bara killar ur medelklass – borgar för att vi får en mer dynamisk, jämställd och varierad utveckling av hela vårt samhälle, då olika bakgrund och förutsättningar ger olika vinklingar på det som skapas, uppfinns och produceras. Eller hur!?

Så vi introducerar programmering på IKT-fritids. Häng med hur det går genom att följa bloggen. I nästa inlägg berättar jag om våra första smygande steg, in i dataspråkets värld.

Välkommen att dela, om du tänker att fler vinner på att ta del av detta och följande inlägg. Sharing is caring! Själv vill jag dela denna förnämliga sida Teacherhack, som jag just upptäckt.2014-01-25 17.23.05← IKT – alla inlägg

Annonser

2 thoughts on “Att smyga in dataspråkets värld

  1. Pingback: Lärande perspektiv

  2. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s