Alex, en cool robot!

Att programmera, del 2

Vi har IKT-fritids. Barnen hittar en ny app på sin ipad. Och den ser cool ut. Och den ÄR cool. Många vill testa direkt. Jag inleder med en kort, enkel instruktion om vad programmering är och hur man klickar i appen – som om de inte själva klurade ut det i en handvändning…

I all enkelhet börjar vi programmera på fritids. Jag tänker att detta är en första inblick. Allt eftersom kommer mer undervisning och några fler appar med stegrande svårighetsgrad kommer ju att laddas hem. När jag ser barnen arbeta, om och om igen med svåra utmaningar, och ser dem ta hjälp av varandra, inser jag vilket bra media dessa programmeringsappar kommer att vara till att öva samarbete. Börjar i huvudet att planera nästa pass – samarbete och programmering – allt-i-ett!

Detta är Alex:

Alex är en mycket kompetent robot! Men helt hjälplös så länge inte någon programmerar vilka aktiviteter som ska utföras! Det krävs att man planerar för vilka vägar Alex ska välja för att nå sitt mål. Till hjälp har man några kortkommandon i form av symboler (svänga höger; svänga vänster, gå rakt fram etc.). Banorna blir allt mer avancerade. Mycket bra med Alex, är att det går att skapa egna banor och nivåer!

Alex i Appstore

 

← IKT – alla inlägg

Advertisements

3 thoughts on “Alex, en cool robot!

  1. Pingback: Lärande perspektiv

  2. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

  3. Pingback: Böcker, digitala verktyg och skapande | Bokmikk Sandbackaskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s