Att programmera en pedagog

Att programmera, del 3

Vi kan programmera en värmepump till att höja värmen när det blir svalare. Och vi kan programmera en gräsklippare att gå till laddstationen när batteriet börjar ta slut. Vi blogg100-logotype-300x256kan programmera en robot att sprutlackera en bildörr, jämnt och fint. Vi kan programmera en iPad och en telefon.

Nu kan vi också programmera en pedagog. Till exempel att gå och tända en lampa. Men ibland blir det fel och då kanske pedagogen går och trycker på väggen istället för på knappen…

I veckan som gick presenterade vi appen Light Bot på IKT-fritids! Vi tycker det är bra att få förståelse för hur programmering fungerar och kan användas. Light Bot är en rolig app med stegrande svårighet som passar både de äldre och de yngre på fritids. När barnen hjälpt mig att programmera den lilla roboten, fick de programmera mig… Jag tog hjälp av skyltar som jag hittade på Monicas blogg! Det var spännande, tyckte barnen, att se om deras programmering fungerade! Nu gjorde den inte det på första försöket dock… Uttrycket ”Gå in i väggen” har fått en ny innebörd… Men kul var det! Besök gärna Monicas blogg och kika på hur hon gjorde!

Här är appen!

Namnlös2014-02-27 14.13.56

Annonser

One thought on “Att programmera en pedagog

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s