Läsa Lyssna Läsa Lyssna – Litteratur

Vissa aktiviteter kan bli kopplade till skola och lärande, om det endast är där de sker – det kan leda till att barnen väljer bort dessa aktiviteter när de kommer hem – för att skilja fritiden från skolan: ”Jag är inte i skolan nu. Jag måste inte lära mig nu.” (Detta tänk ingår i ett sammanhang där dagens och gårdagens elever inte tränat att tänka på att inlärning sker hela tiden – inte bara i skolan.) Om exempelvis läsning endast blir kopplad till skolan, kan det betyda att man bara läser när det är en läxa.

Skolan är en plats där man måste. Man måste lära där. Man måste läsa där. Så ser det ut av tradition. Och det betyder ju inte att barnen inte vill – men alldeles blogg100-logotype-300x256oavsett om eleven vill eller ej: I skolan måste man gå!

Fritidshemmet är en plats där jag lär mig att ta egna lärinitiativ – inte för att jag måste – för att jag vill! Jag har fritid!

Fritidshemmet kan ge ett läsintresse genom att litteratur och högläsning värdesätts där. Böcker får ta plats, helt enkelt! Läsningen utvecklar flera viktiga förmågor och vi behöver inte leta länge i våra styrdokument för att hitta stöd för läsningen på fritidshemmet. Exempel på förmågor som övas är Metakognitiv förmåga – tolka, reflektera och välja läsförståelsestrategi och Begreppslig förmåga. Men det är ju fler!!

Genom att vi lä2014-03-01 17.31.20ser, utvecklas vår empatiska förmåga. Vi får skratta och gråta och uppleva tillsammans. Och känna spänning. Kanske måste vi hålla någon i handen en stund, eller krypa upp i ett knä! Ordförrådet utökas. Och allmänbildningen – Det ger idéer, kunskaper och insikter, om andra människor och om vår omvärld. Det bäddar för att ge skrivrytm och förståelse för meningsbyggnad, ordval och berättelsestrukturer; för variationsrikt kreativt skrivande. Och litteraturen kan ge självinsikt och vara identifikationsskapande. Litteraturen är vårt gemensamma kulturarv – vårt nordiska och det mer världsomspännande.

Läs en bok på mellis! Ha en bokcirkel! Visa veckans bok! Läs och lyssna – litteratur är viktig på fritids!

Det kollegial lärandet på nätet ligger mig varmt om hjärtat! Känner du att det finns pedagoger på fritidshem som behöver inspireras; skolledare som behöver hjälp att inspirera eller kanske en bibliotekarie som behöver veta var det behövs inspiration – DELA! Sharing is caring!

One thought on “Läsa Lyssna Läsa Lyssna – Litteratur

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

