Meta vid sjön eller meta kognitivt?

Särskrivning kan vara intressant. Råkade se en sådan: ”Meta kognitiv förmåga”. Det fick mig att reflektera:

Har du metat?blogg100-logotype-300x256

Med en mask på kroken eller lite deg, kanske du har metat?! Det kan vara så oerhört tråkigt. Enligt mig. Man väntar och väntar. I regel händer heller inget mer än så. Och skulle en firre nappa känner jag mig bara elak…

Ibland kan man som metare tappa fokus på metandet. Då kan det bli bra! När man börjar fundera på något annat. Och när man börjar fundera runt sina egna funderingar! Det går att styra in de där tankarna på något viktigt – att passa på att lösa problem när man sitter där och har tråkigt! Eller att vända tankarna till roliga, fina minnen när man behöver släppa stress och annat som smyger sig på!

Att utveckla en medvetenhet om sina egna tankeprocesser – att träna den metakognitiva förmågan – är viktigt för det livslånga lärandet. Vi bör uppmärksamma detta på fritidshemmen och skolorna!

Det här är ett mycket enkelt exempel från fritidshemmets värld: Ett barn bygger med Kapla (trästavar). Bron, som ska byggas, rasar gång på gång. Samma modell byggs upp och rasar. Det funkar inte. Pedagogen: Du kanske ska tänka på ett annat sätt. Så att bron blir stadigare. Barnet börjar resonera för sig själv/med pedagogen, om hållfasthet och balans. Nästa försök blir bättre. Pedagogen: Vad var det som gjorde att det höll bättre? Märkte du att det blev hållbarare när du började fundera på hur det fungerar med stöd och med balans? Så här enkelt kan man göra barn medvetna om hur de själva kan bestämma sig för att resonera och göra bedömningar, i sin egen tankeprocess. Att pröva och ompröva. Att ha omdöme om. Att välja mellan olika strategier. Det är inte svårt att arbeta med The Big 6 – det gäller bara att bli medveten om det! Eller som Anne-Marie Körling så enkelt  uttryckte sig om det metakognitiva:

”Jag tänker mig att det betyder att vi tänker om det vi gör, det vi tänker, det vi processar, det vi samarbetar kring. Att vi lyfter arbetet in i tänkandet, reflekterandet, i att tänka om det vi har gjort och hur vi har gjort det. Det är kanske just då vi tänker metakognitivt som vi kan få syn på lärandet och göra det medvetet.”

meta2

Annonser

5 thoughts on “Meta vid sjön eller meta kognitivt?

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s