Jag söker goda exempel!

Om vi för ett tag snöar in på lärande – ja, ni vet det när som händer när polletter faller ner; när aha-upplevelsen är ett faktum – när vi förstår – på riktigt! Det där lärandet – det kan ju ske när som helst. Så när fritidshemmet slår upp sina portar klockan kvart över sex en måndagsmorgon, betyder inte det att barnen måste vänta två timmar innan de får börja lära. Eller hur?! Även om 99% av föräldrarna frågar ”Vad har du lärt dig i skolan idag, då?!”

En god samverkan mellan skola och fritidshem kan maxa barnens lärande. Men sker det? Nu söker jag exempel på att så sker! Jag menar så här: När det animerades på bildlektionen, erbblogg100-logotype-300x256jöds barnen fördjupade studier på fritidshemmet. Sådant kan ske när det gäller matte, slöjd, svenska, IKT… Med allt?

Kan jag bli överöst med exempel? Kan ni mejla mig/kommentera/tweeta/skriva på facebook/göra ett blogginlägg och pinga mig…? För jag skulle gärna vilja se dessa goda exempel. Om de finns… Om fritidspedagoger i våra överfulla fritidshem hinner ta vara på möjligheten, och om lärare i vår stressade skola ens hinner berätta vad som är på klassens agenda.

Chocka mig! Berätta att det finns fullt av bra samverkan på eftermiddagen. När skoldagen tagit slut!! På Twitter @FrokenAsaA. På Facebook nås jag i bl a på sidan för denna blogg – Lärande perspektiv. Mejlen är matriark@live.se. Kommenterar gör ni förstås här nere. Välkommen!

Om du delar har jag större möjlighet att nå ut med min fråga till fler. Så plz help!

3 thoughts on “Jag söker goda exempel!

    • Genusarbetet på skolor och fritidshem är mycket viktigt!
      Letade dock här efter goda exempel på samverkan mellan fritidshem och skola – t ex hur man på fritids kan dra nytta av att barnen är intresserade av rymden när skolan startat ett sådant tema. Eller hur skolan tar upp ett intresse barnen utvecklat på fritids, för att göra undervisningen mer lustfylld och från barnens egen värld.

Kommentera

