När politiken vänder Skolinspektionen ryggen

Jag vill prata om Skolinspektionens tolkning av det viktig uppdrag som fritidshemmet innehar – här är länken till Skolinspektionen. Jag plockar en av dessa bitar som är relevant för den politiska agendan. Som gör det relevant att ifrågasätta om vissa (rätt många…) partier vill gå emot Skolinspektionen. Om de vill agera tvärtemot Skolinspektionen – och på vilka vetenskapliga grunder. Jag plockar ut läxläsningen, som både det ena och det andra partiet förslagit ska pågå på fritidshemmet.

Skolinspektionen om fritidshemmets uppdrag:

”I fritidshemmet är leken grundläggande liksom ett informellt och situationsstyrt lärande som bygger på barnens nyfikenhet och lust att lära.”

”Genom verksamheten bör barnen få möjlighet att utveckla egna intressen och tillit till sin egen förmåga, så att de blir självständiga och på sikt kan skapa en positiv och utvecklande fritid på egen hand.”

”Även annat innehåll som har anknytning till skolämnen bör behandlas, men i praktiska och vardagliga sammanhang. Det kan gälla områden som till exempel teknik, naturvetenskap, miljö, språk och kommunikation.”

Hur tänker du att fritidshemmet ska se ut för barnet? Ska skolan fortsätta även efter att den obligatoriska skoldagen är slut? Ska de som suttit stilla stora delar av dagen, fortsätta att sitta? Ska barnen fortsätta att lära matte genom att göra läxor?

Eller ska fritidspedagogerna professionellt ta hand om fritidshemmet? Ska barnen få lära genom praktisk handling – läsa recept, mäta mjöl, beräkna tid – eller fortsätta skriva tal i boken? Ska de få utvecklas som medborgare genom att leka och utvecklas under demokratiska former, eller ska det vara läxläsning på fritidsschemat?

Hur stoppar vi de stora massorna från att bli skoltrötta allt tidigare? Genom att ge mer av samma? Mer skola, oftare? Eller genom att barnen får en varierad dag och tillgång till andra kvalitéer? Som kultur, gemenskap och glädje?

läxläsning mindre

Annonser

One thought on “När politiken vänder Skolinspektionen ryggen

  1. Vi har hand om barn som kommer att vara vuxna om 10 15 år. Vilka kompetenser behövs då för att få ett arbete m.m? Hur kan vi arbeta på fritids för att stärka barns förmåga till kommunikation, socialitet, m.m? I verkligheter som väsentligt skiljer sig utifrån barngrps storlek antal barn per grp och utbildningsnivå på de som arbetar på fh. Sen har vi den politiska okunskapen om fritidshemmens betydelse för barns utveckling o välbefinnande. ”Barn ska synas men inte höras” är fortfarande gällande i svensk politik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s