Förmågan att hantera information

Informationssamhället – så kallar vi vår värld ibland. Och vi är vetgiriga – vill ha mycket mer information än vad som ges, till och med. Barnen är inget undantag. De vill ofta veta mer om mer.

Nu sitter ju inte pedagogen på svaren till alla frågor. Det är en omöjlighet – även om vi är riktigt kompetenta. Men hur hjälper vi barnen att ta reda på svaren?

På fritidshemmet kan man lära sig att blogg100-logotype-300x256

  • slå upp i en bok – kanske en kartbok.
  • leta fakta på internet
  • fråga någon som kanske vet mer
  • prova själv – Det funkar ju om man vill veta vad som händer om man…

Och som barn kan man behöva hjälp på fritids med att

  • förstå vad man just läst, sett eller hört
  • sortera mellan väsentligt och mindre väsentligt i en text
  • se vad som är en pålitlig/icke pålitlig källa
  • utveckla den egna förmågan att hantera information, när man inte har stöd av en pedagog

Att kunna hantera information blir en allt viktigare förmåga. En förmåga som måste uppmärksammas och tränas på både skola och fritidshem. Och när vi lär för livet – kanske är det just på fritidshemmet, när vi inte söker fakta om ett skolämne utan om vår idol eller hobby – som de verkliga utmaningarna kommer när det gäller att förstå vad som är lämplig och mindre lämplig källa!

Advertisements

3 thoughts on “Förmågan att hantera information

  1. En förmåga att arbeta med också under barnens fria tid.
    Kanske då i ännu högre grad. Eftersom det är då de prövar sina vingar och ex vis söker på annat än skolrelaterat på nätet!

  2. Pingback: Skyndar långsamt #Blogg100 Dag 20 |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s