Det var en gång…

105402Resurser på nätet gillas!! Visserligen får jag låna denna dvd-box av mina barn, som nu är lite för stora… men alla har ju inte sådan tur. För ni minns väl Det var en gång, den franska (tror jag) tv-serien som visades i slutet på 70-talet/början av 80-talet?! Ja, ni som är tillräckligt gamla menar jag. Det är en härlig serie och den handlar om jordens historia. Nu kan du hitta den på youtube!

Jag gillar film. Och jag gillar animerad film! Men jag har förstått att det där med att visa film på skola och fritids kan vara kontroversiellt. Tack och lov kan jag i egenskap av högskoleutbildad fritidspedagog och bildlärare 😉 berätta för den tvivlande massan, att film kan vara mycket bra på fritids!!

Film hör till vårt kulturella utbud. Barnfilm hör till barnkulturen – vilket vi ofta fnyser åt och anser ofint – med vilken rätt? När vi visar film får barnen erfarenheter av visuell kultur där film ingår. En film också kan förmedla ett värdegrundsperspektiv vi delar eller vill diskutera. Den kan ta upp ämnen som vänskap, rädsla och personligt mod.

När uttröttade barn ramlar in efter en friluftsdag och vi sätter på en film på fritids – det kan bli ett hur bra avslut på dagen som helst!! Vila och kultur – allt i ett! Eller om det är en annan sorts film – vila och fördjupad kunskap i ett historiskt perspektiv. Eller kanske i ett etiskt perspektiv. Eller internationellt?!

Det var en gång, klämmer vi på när vi talar om forntiden – temaveckor kanske! Pratet på samlingen; teorin i boken och skrivuppgiften i skrivhäftet – och nu filmen – här plockar vi in ytterligare, ett slagkraftigt, medium som förstärker inlärningen och gör det lättare att ta till sig! Eller som faktiskt får någon att lyssna riktigt uppmärksamt för första gången under hela temat!

2 thoughts on “Det var en gång…

Kommentera

