Lärprocesser

Att vara student innebär att man lär sig, förstås. Eller, förhoppningsvis, i alla fall. Under min utbildning återkommer vi ständigt till DE ESTETISKA LÄRPROCESSERNA. De är så bra att tänka på när man planerar sitt arbete. Man får verkligen en helhetssyn på lärande. Men det är så svåååårt att minnas bäste Lindstrands tabell. Jag måste tjuvkika varje gång. Även om jag är mer än väl införstådd i meningen och användandet!

För att åskådliggöra de estetiska lärprocesserna när det gäller mediet FILM, som jag nu återkommit till ett antal gånger i mina senaste inlägg, ritar jag en tabell här, helt enkelt. Det kan ju vara lite bra att tänka på när man planerar film för bildlektionen eller fritidshemmets filmklubb:

2014-03-29 19.01.23

Hjälp på traven i att upptäcka detta finurliga sätt att tänka kring lärprocesser, har jag förstås fått av mina eminenta handledare på Högskolan i Jönköping 🙂

Lindstrand, som gjort tabellmodellen, visar att man kan sätta in olika lärmoment i rutorna. Inte bara film alltså. Man kan testa att lägga in modellering; sång; teater…

Fiffigt 😉

Är det något som vi är extra bra på, vi som arbetar på fritidshemmen, så är det lärprocesser! Ofta de estetiska. Vi planerar teater för att träna interaktion; språk; få en upplevelse av vad teater är eller för att träna självförtroende. Eller allt på en gång. Vi arbetar kring bakning; landbandy; tidningsprojekt och lekgrupper på samma vis. Och vi ser att det fungerar. Det fungerar verkligen när man GÖR kunskap på det där viset! Tänk att det är så svårt att nå ut med det där till folk runt omkring – föräldrar; kollegor; politiker. Så därför tror fortfarande många att fritidshemmet är barnpassning. Dela detta – så får några ytterligare lite insikt – skicka ett mejl; dela på fb etc!

Nu är jag lite nyfiken på dig! Berätta hur du tänker om detta inlägg! Om du vill kan du ju kommentera också! Feedback behöver vi alla ibland!

Kommentera

