Pedagogiska komplement

Skola och fritidshem bör komplettera varandra!!

Skolan är fokuserad på kursplaner och kunskapskrav, värdefull kunskap i ämnen – men givetvis också med ett viktigt arbete för de värdegrundande förmågorna.

Fritidshemmet fokuserar på förståelse, förtrogenhet – ett avteoretiserat lärande; och fördjupande i det som intresserar individen – men givetvis också med ett viktigt arbete med kunskapsmål, från ett annat perspektiv, bara. Och så den livsviktiga LEKEN!!

Från politiskt håll sneglar man idag på fritidshemmen. Tänker i banor som att få in mer skola på fritids… Mer tid för läxläsning. Mer matte; mer undervisning.

Hur presterar vuxna bättre? Genom att syssla med sitt arbete också på fritiden? Genom att få sin fritid uppstyrd efter arbetsgivarens önskemål?

Barn har rätt tills sin fritid! Barn har rätt att utveckla sina egna intressen! Barn har rätt till pedagogisk kompetens som förstår att möta varje enskilds behov av stöd i utvecklingen som individ och medmänniska – inte i första hand som blivande arbetskraft i samhället!

Stärk skolan – satsa på fritids!

 

Advertisements

One thought on “Pedagogiska komplement

  1. Pingback: Shaken, not styrd ;-) | Lärande perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s