Dokumentärfilm

I egenskap av bildlärare kan jag rekommendera dokumentärfilmandet!

Och det kan jag även i egenskap av fritidspedagog.

Genom att filma, även i de lägre åldrarna, får man inte bara förståelse för hur en film är uppbyggd av klipp, panoreringar, närbilder, avståndsbilder mm, utan man får också en djupare insikt i det man dokumenterar.

En dokumentär om en fotbollsmatch kan ge upphov till tankar om fotbollsregler, domarens arbete och kamratskap på planen. En dokumentär från hemskunskapslektionen kan förstärka förståelsen för recept, måttenheter och samarbetet kring degbunken.

Men det tar tid!!2014-04-23 11.47.26

Idag har jag själv arbetat med en dokumentär om Geocaching, för att lära mig. Förutom själva planeringen och filmandet, måste man räkna med tid för uppladdning och nedladdning av filer; för redigering och klippning; för musiksättning etc etc.

– Ett perfekt företag att göra ihop med andra ämnen än bilden, alltså. Manus på svenskan; filmmusik på musiken, som exempel. En dokumentär om gravsättningen i närheten till skolan, görs förstås i samarbete med SO:n. Kanske kan geologin vid gravsättningen också filmas – NO!

På fritids slipper man tänka kursplan. Tjoho!! Man kan låta eleverna göra djupdykningar i det de själva önskar lära sig mer om. Det kan också få ta den tid det behöver. Hinner man inte ena dagen, hinner man den andra! Fritids är så braaaa!

Nu gäller det bara för resursgivarna att se till att skolorna har utrustning och att fritidshemmen har utbildad personal, och i tillräckligt antal, för att kunna bedriva en verksamhet med sann kvalitet!

I morgon vågar jag mig nog på att publicera min ”dokumentär” 😉

 

Kommentera

