Två sidor av IKT-myntet

Det finns en kluvenhet i att använda digitala verktyg i förskola, skola och fritidshem. Barnen lär sig aktivt, för de tycker det är ett roligt sätt. Ofta finns det ett mångsidigt lärande, som inbegriper kreativitet och/eller gör innötningsproceduren till ”levlande” banor.
Men det digitala kan också skapa ett beroende. Ett ständigt sug att få spela bara lite till. Och även om aktiviteterna är samarbetsfrämjande, är aktiviteten inte jämförbar med vanlig lek, där man lär sig att tolka varandras signaler och ge egna. Det går heller inte att komma ifrån att de som fångas av de digitala verktygens sug, rör sig mindre fysiskt. Och det finns behov av mycket rörelse när man ser att det dagliga kaloriintaget hör ökat en del i västvärlden.

Två sidor av myntet. Som i det mesta. Imacon Color Scanner

För att vi pedagoger ska kunna hantera det krävs hur som helst fortbildning! En bred fortbildning om hur vi hanterar dessa två sidor av myntet. Inte bara ”app-tips” eller ”ungdomar i sociala medier” – en bredd!

Hoppas den fortbildningen dyker upp. Snart!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s