Upphovsrätten – Mina trevande steg kan bli dina också

Att teckna egna bilder och lägga upp egna foton, har varit mitt sätt att tackla det besvärliga dilemmat ”Upphovsrätten”. Jag tycker att det är snårigt och krångligt och jag har helt enkelt inte tagit mig tid att sätta mig in i det.

Och eftersom jag fortsättningsvis är lika lat…har jag beslutat mig för att enbart sätta mig in i CC – Creative Commons. Det verkar vara lagom som första steg!

CC search – Det är ett tips till dig som vill ha bilder på din blogg eller använda bilder i olika sammanhang. Här kan du söka och få resultat som du vet att du får använda. Symboler visar på vilket sätt – om du får använda det kommersiellt eller ej, t ex. Och hur – om du måste skriva något särskilt. Man kan läsa om CC här: http://www.creativecommons.se/

  • Så, eftersom man måste testa: Jag testar att söka efter en bild på barn – det är ju användbart på en blogg om pedagogik mm. Jag väljer att söka på engelska. ”Barn” har en tendens att locka fram bilder på vackra röda lador…
  • Jag får upp många fina bilder och väljer att klicka på en bild med några barn som kliver på stenar.
  • Bredvid bilden står det ”Some rights reserved” och en symbol syns cc1
  • Symbolen betyder, citat ”Licensen Creative Commons erkännande innebär att du, som upphovsman, tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, även i kommersiella sammanhang. De som använder dina Creative Commons licensierade verk ska uppge att det är du som upphovsman, när de använder, bearbetar eller sprider ditt verk.” Alltså – upphovsmannen låter dig använda den ganska fritt – men du måste uppge vilken upphovsmannen är.
  • (Det finns fler symboler – Snabblänk till de olika licenserna http://www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/ )
  • Så jag laddar ner filen och använder den här, nedan.
  • Därefter är jag tydlig med upphovsmannen.

Nu väntar vi – kommer jag få reaktioner på detta inlägg? Har jag gjort fel? Hoppas mina läsare är snabba med att upplysa mig i så fall! Du hänger gratis med på detta experiment! (Men jag tror uppriktigt att jag gjort rätt! Hittade dessutom en länkadress i sidpanelen, där upphovsmannen önskade länkning. I övrigt länkas man med klickning på bilden till platsen på nätet där jag fann den.)

8024194007_21d74137a5_b

Bildens upphovsman är Steve Slater. Verket heter Children climbing over the rocks. Länk: http://www.wildlifeencounters.eu/

88x31 2

6 thoughts on “Upphovsrätten – Mina trevande steg kan bli dina också

  1. Fin bild. Och jag tycker du uppfattat din rätt korrekt. Men kom ihåg att en del av oss lever på kreativt arbete och för mig är frågan snarare: är det bra att alla vill ha andras arbete gratis? Oavsett om det är tillåtet eller ej. Jag bara undrar…

    • Tack, för responsen Gunnar!
      Jag håller med – jag har ju själv bilder för försäljning. Men vi kommer aldrig komma ifrån att nätet vimlar av bilder och folk kommer att vilja använda dem. Ändå! Så bättre då att hitta det rätta sättet. Tänker jag.

Kommentera

