Snabbguide CC

Ni vet, jag testade om jag klarade av att lägga ut en bild på rätt sätt?! Eftersom jag kände mig osäker på upphovsrätten!?

Ja, hur som helst verkar jag ha klarat det!

Här är en snabb repetition på hur du lägger ut en bild och känner dig säker på att du gjort rätt:

  1. Sök på CC search
  2. Klicka på önskad bild och läs om hur du får använda den (vissa bilder får man t o m använda i kommersiellt syfte; manipulera etc)
  3. Här är tolkningen på vad de olika symbolerna betyder http://www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/
  4. Ladda upp bilden på din blogg (eller där du vill ha den)
  5. Ange upphovsman och verkets namn, länka till bildens sida.

Inte så svårt, trots allt!

Här är en talande bild om hur rörigt det verkar! Skönt att CC finns! Och tack för bilden webbstjärnan.se!

8222699315_8c1959dd96_z”Whiteboard #4 UPPHOVSRÄTT”

Kommentera

