Jag vill förstå!

2014-04-30 15.31.21

Snart, snart är jag färdig med min utbildning. Det fattas en muntlig redovisning i grupp, via nätet och några uppgifter är fortfarande inte granskade. Men jag tror ju och hoppas att de ska vara okej!

Att studera är en fantastisk resa. För en pedagog är det lärorikt att bli elev på nytt. Och jag tänker tillbaka på det som hänt under utbildningen. Vad är de starkaste intrycken?

Jag måste då erkänna att det jag minns sämst, är föreläsningarna. Jag kan återkalla delar av dem genom att kika i anteckningarna (och i den digitala verkligheten finns det ju både bild och text bevarat!) Men dock, föreläsningarna bleknar alltmer.

När vi fick se konkreta exempel – utdrag ur filmer och bildexempel – ja, det sitter ju lite bättre! Eller när någon gjorde något konkret framför våra ögon.

Oslagbart är dock alltid – det jag gjort själv! Det kommer jag inte bara minnas – där har jag för evigt en djupare förståelse! – Jag har gjort ett screentryck, nu kan jag det! Animation fick vi göra – det kan jag nu. Blanda färg. Planera lektioner och genomföra dem. Skapa Sweet Art. Göra omdömen. Gestaltningar i 3D. Och mycket mycket mer!

Att alltid, alltid ha detta i bakhuvudet när man arbetar i barngrupp, är såååå viktigt. Och till saken hör också att många aldrig vågar prova det ena eller det andra, som någon berättar om eller visar – För att de ska våga använda sig av ny kunskap, krävs många gånger att de faktiskt måste ha testat själva. Det känner man väl igen själv!? ”Jo, jag vet att jag lärt mig om ditten och datten på kurser, men det verkar så svårt. Jag kan inte ändå.” För att jag aldrig tvingats prova. Eller hur!?

Kommentera

