Perspektiv

Ordet perspektiv är ganska fantastiskt – man använder det i de mest väsensskilda sammanhang, men ordet betyder detsamma vid alla dessa olika tillfällen. Perspektiv handlar ju ändå alltid om hur man ser på saker.

När jag planerar bildundervisning om perspektiv brukar jag oftast tänka på perspektiv som ett sinnesintryck som ögonen tar in, snarare än tankens perspektiv. Men ibland sammanfaller dessa tu – synintryck och tankeperspektiv.

Tänk dig en bilduppgift där vi använder perspektivet för att visa hur vi tänker om något – det viktiga blir störst och så krymper föremålen i bilden allteftersom de minskar i betydelse. Då gäller det också att placera in föremålen på rätt ställe i bilden. Så här menar jag:

Jag målar ett bröllop – Jag anser att brudparet är det viktigaste i sammanhanget. Kanske kan det vara följande betydelseordning på övrigt innehåll (naturligtvis helt olika beroende på vem man är!!): Vigselförrättaren; gästerna; lokalen; maten; dekorationerna. Om jag nu anser att brudparet är viktigast – och alltså störst – placerar jag dem längst fram så att de får bli störst. Vigselförrättaren få stå en bit in i bilden; kanske mot bakgrund av lokalen som alltså måste finnas ytterligare en bit in i bilden. Maten och dekoren kan ju bli kluriga om jag målat lokalen från utsidan – kanske måste jag göra ett fönster där man kan se in på detta. Men om jag anser att maten är viktigast på bröllopet – ja, då blir ju bilden helt annorlunda!!

Kan jag lära om olika aspekter av perspektiv när jag målar min bild och pratar runt ämnet? Bild är ett kommunikativt ämne, men kan man också träna kommunikativ förmåga genom att fundera runt olika perspektiv i tanken?! (Sen ska vi ju inte glömma inte alla bilder har det viktigaste längst fram eller störst!)

Jag vet inte – kanske är det inte alls en god idé – men jag gillar att plocka in nya perspektiv i bildundervisningen 😉

4779616417_4e6714a953_zBild ”Well, hello…” av Blinking Idiot

Kommentera

