Ett fritidspedagogiskt dilemma del 1

Det finns hyllmeter att läsa om förskolepedagogik. Och det finns både svensk och internationell litteratur om skolan och undervisning. Det är ju så bra! Att den som är förskollärare eller lärare lätt kan söka och finna intressanta ingångar på allt ifrån beteenden i förskoleåldrarna till inkludering i klassrummet.

Jag är fritidspedagog. Barnen som vistas i min verksamhet möter inte (och ska inte möta) klassrumsundervisning. Och jag möter inte förskolebarn, även om verksamheterna är ganska lika – förskola och fritidshem. Det finns inte gott om litteratur om lärande och utveckling på fritidshem. Tvärtom! Det finns lite litteratur!! Det finns heller inte många artiklar som ger mig fördjupad kunskap och får upp mina ögon för fenomen på fritidshemmet, på det vis som jag kan se finns för förskollärare och lärare, exempelvis i Pedagogiska Magasinet.

I nämnda tidning läste jag just en intressant artikel om förskolebarn i Uppsala. Förskollärarna arbetade med barnens självkänsla. I förlängningen blev barngruppen generös mot varandra och missunnsamheten minskade. Jag blev glad av artikeln! Det är så fantastiskt att kunna få inspiration på det viset! I samma nummer av tidningen, läste jag om Learning study i förskolan. Samma där – mycket intressant! Men finns det någon erfarenhet av att arbeta så i fritidshemmet? Och i så fall; hur hittar jag den?

Inspirerande och intressant litteratur kan få en att vilja testa! Att prova nytt kan ge utveckling, och om inte annat är det utvecklande för pedagogerna. Att köra på i gamla hjulspår kan vara rent skadligt för barn och pedagoger – vi måste vara öppna för ny forskning, för nya sätt att tänka och för att tiderna faktiskt förändras och barnen med dem.

Det som kan sätta käppar i hjulet för förändring, kan vara den ansträngning som krävs. Tiden som aldrig finns. Om allt man vill testa är relaterat till klassrumssituationer eller barn i andra verksamheter och åldrar, måste man ju dessutom först översätta till den verksamhet man befinner sig i – fritidshemmet. Därefter kan man i alla fall inte vara säker på att det verkligen är överföringsbart. Jag kanske inte är den förste som testar detta grepp på fritids, men jag kan inte läsa om andras försök någonstans.

Läs vidare i morgondagens blogginlägg – vill du ha ett mejl när nya inlägg kommer, kan du följa bloggen – klicka bara på ”Följ” i högerspalten under rubriken ”Följ bloggen via e-post”. Du kan också följa på Facebook genom att ”Gilla”, också här till höger. Samma med Twitter. Alla blogginlägg kommer ut både på Facebook och Twitter. Välkommen att följa!!

1225274637_85fac883b1_z

Evan Bench ”Books in a stack (a stack of books)”
One thought on “Ett fritidspedagogiskt dilemma del 1

  1. Pingback: Ett fritidspedagogiskt dilemma del 2 | Lärande perspektiv

Kommentera

