Vad betyder entreprenörskap när man är 7?

Det går mode i vissa ord. Det kan förvisso vara bra. Det kan få en att vakna upp för något som man glömt; något som är dags att damma av. Det kan också göra att man granskar sin praktik (som i det här fallet jag strax kommer till) och finner att man faktiskt arbetar rätt. Men under ”fel” beteckning eller (vojne,vojne) utan beteckning alls 😉

För ett antal år sedan kom orden entreprenöriellt lärande in i skolans värld. Jag råkade höra det när jag gick förbi lärarlagets möte. Jag råkade se att någon fick åka på kurs om det. ”Äsch, det gäller nog inte fritids”, tänkte jag. Jag tänkte att det kanske var att göra studiebesök på företag och ha kontakter med arbetslivet. I skolan.

Varför fritidshemmet inte engagerades i frågan, har jag inget svar på. Det är ju inte första gången precis… Skolan startar arbetet med förmågorna; med Mattelyftet och andra viktiga delar. Fritids, med sin fantastiska möjlighet att fånga barns nyväckta intresse, glöms ofta bort…

Men, vi är ju några som engagerar oss utanför arbetstid i stället… Och när jag forskade kring vad entreprenörskap i barnens utbildning, kan vara, insåg jag:

Fritidshemmen arbetar ofta intensivt med det entreprenöriella lärandet: Pedagogiken man använder syftar till att barnen ska ta egna initiativ; testa själva; vara nyfikna; få ett självförtroende genom att själva och tillsammans med andra lösa problem.

När man är sju år kan ett entreprenöriellt förhållningssätt vara att man drar igång en teater med sina kompisar. Eller klurar ut hur man ska lösa campingleken när man inte har vare sig tält eller sovsäckar. Och fritidshemmets pedagogik ska vara sådant att det inte löser barnens alla små problem, utan ger utrymme för kreativitet, initiativ och prövande!! Ofta är arbetssättet, i jämförelse med skolans i samma åldrar, betydligt mer entreprenöriellt på fritids.

Fast vi har nog inte riktigt kallat det för entreprenöriellt. Vi gick ju inte kursen. Vi läste om den pedagogiken redan på högskolan. Och då var just det ordet inte modernt än. Men pedagogiken var det. Fritids ligger väldigt ofta i framkant när det gäller modern pedagogik!! Läs gärna på  forskning.se om fritidspedagogik!

Kommentera

