Nytt läsår – nya tag

Hur tänker vi runt IKT-fritids i år??

Det har runnit en del vatten under broarna sedan vi körde igång vår IKT-satsning på fritids. Men det känns inte riktigt så. På ett vis är man alltid nybörjare på en sådan föränderlig arena. Åren har lärt oss en del, dock. Vi har blivit visare. Och alla erfarenheter är inte användbara ändå – Barngrupperna ser ju olika ut; barnen är individer; verksamheten måste anpassas till nya konstellationer, lokaler och situationer. Och ny personal! Vi får en ny kollega – så spännande!

Vi kunde se att alla våra goda intentioner inte föll väl ut, trots allt. I stort var IKT-satsningen lyckad, men misstag görs och det är dem vi lär oss av. En lärdom var att några barn behövde ett större stöd i den traditionella leken, när iPadsen fick större utrymme. En annan var att några spel tog överhanden och putte undan andra – andra som vi såg gav barnen mer – både utvecklingsmässigt och i form av interaktioner, barnen emellan. Tiden som varje barn fick lägga på iPad varje dag, behöver nog också ses över.

Även detta läsår kommer vi att ha IKT som ett utvecklingsområde på fritids. Inte för att vi är dåliga på det – Nej, för att vi vill optimera förutsättningarna för varje barns tänker copyrightfritidshemsvistelse ur just den synvinkeln. Vi kommer att ha fler utvecklingsområden. Förstås. Just nu tar vi sats för det nya läsåret! Följ gärna bloggen, för att ur mina ögon se hur ett fritidshemsliv kan se ut!!

Vi ses!

Ps. Tips för dig som gillar IKT i skola, förskola och fritidshem – Följ dessa facebookgrupper: Utveckla IKT på fritids! och Ipads i skola och förskola

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s