Vem är jag att blogga??

Vi är många pedagoger som bloggar (inte så många fritidspedagoger än) om vårt arbete; vår situation; våra funderingar; om konkreta tips och idéer. Vi gör det för att sätta ord på tankarna; för att berätta om tankarna för andra; för att få reaktioner på missförhållanden och för att ge exempel på verksamhet som fungerar så där riktigt bra.

Lärande Perspektiv har fått en hel del följare och jag får respons från olika kategorier av lärare och rektorer om det positiva syfte bloggen tjänar: Man får upp ögonen för olika fenomen. Det finns en igenkänningsfaktor som saknats. Inläggen om hur man arbetar med barn och IKT har varit omtyckta och där har jag fått en del frågor om fler konkreta tips!

Men jag är ju en helt vanlig pedagog. Som alla andra. Totalt medveten om att jag lever med brister i min profession. Såsom de flesta gör. Sååå, vem är jag att blogga?!

I veckan fick jag för första gången kritik för att jag bloggade. Att det sänkte professionen. Om jag ville göra något kunde jag börja forska istället. DET skulle vara bra för professionen, sades det. Kanske var det mest för att jag länkade till bloggen i ett pedagogiskt forum, som det retade. Men vem ska jag blogga för om inte andra pedagoger?!

– Jo, forskande fritidspedagoger önskar vi!! Men jag är själv inte där i livet just nu, att det passar. Om det någonsin kommer att passa just mig! Och när jag själv tar del av andras bloggar lär jag mig massor: Om mig själv som pedagog; om professionen; nya tankar; nya arbetssätt – och det gagnar barnen – och det gagnar professionen!

Och jag fick ju stöd av andra, där på fb-gruppen ”Fritidspedagogik.se”.

Men man undrar ju… Borde man dra ett täcke över sig och glömma att bloggen lyfter mig och tillsammans med andra bloggar och bloggare, lyfter professionen!? Nä!

kollegor

Kommentera

