Är inte olikheterna (som vanligt) vinsten?!

En pedagog, utbildad att arbeta med barns fria tid, före och efter skolan – har den personen kunskaper som pedagoger i förskola och skola inte besitter?
– Ja, förstås! Varför frågar du?
– Jo, ibland verkar det som det inte spelar någon roll vem som tjänstgör på fritids!

Välkända exempel:
En pedagog från grundskolan fyller ut sin tjänst på fritids. Eller får jobbet istället för en fritidspedagog (ja, för då kan den läraren även ta svenska/SO nästa år när det fattas).

Alla kan inte vara experter på allt! Och en grundskollärare är proffs i klassrummet och/eller på undervisning med kursplanerna i ryggmärgen. En lärare i fritidshem/fritidspedagog är proffs på det informella lärandet, med fritidshemmets uppdrag i ryggmärgen.

Ska vi in på varandras arenor ska det vara för att komplettera varandra, tycker jag. Fritidspedagogen tar med sin fritidspedagogiska kompetens till skoldagens lärande. Grundskolläraren kompletterar med ämnesdidaktik när man samverkar på eftermiddagen.
Att helt byta läraren mot en fritidspedagog är uteslutet. Detsamma ska givetvis gälla på fritidshemmet – det är uteslutet att helt byta en fritidspedagog mot en lärare.

Att leka lärare som fritidspedagog och vice versa – är det klokt? Varför gick då inte alla samma utbildning? Är inte olikheterna (som vanligt) vinsten?!

Värdesätt din egen kompetens! – Barnen gör det!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s