Jag har visserligen mest få se på när andra är kreativa…

Bagare skulle jag bli. Eller möjligtvis dykare. Så såg framtidsplanerna ut när jag var i sjuårsåldern. Visserligen bakade jag inte så ofta. Och gillade inte att få vatten i ögonen. Men men… Så blev jag äldre. Jag gick i högstadiet. Fick intresse för bildämnet. Jo, konstnär ville jag nog bli. Eller författare. För det var ju så underbart roligt att skriva!

Men i gymnasiet dog alla drömmar. För inte kunde jag välja den linje där man arbetade med det konstnärliga – ”estetisk praktisk” – för den var ju tvåårig. Det gick inte an att välja en linje på gymnasiet som inte gav högskolebehörighet. Så… Inte välja det man gillade alltså. Släpade mig fram och tillbaka i tre år på ”samhäll”. Endast uppsatsdagarna var kul. Och när gymnasiet var slut fanns ingen kunskap om vad det ”verkliga” livet hade för yrken att erbjuda.

Fantastiskt nog kan man ändå hamna ”rätt”( – eller var det rätt… Det kan man alltid diskutera… Val man gör, konsekvenser hit och dit…) Hade knappt hört talas om fritidshem. Kände ingen som gick där. Men rätt var det var hade jag provat att arbeta där och gick på högskola. Jo, det har varit rätt i många år. Jag har visserligen mest fått se på när andra är kreativa, istället för att skapa själv. Men att leda konstnärlig verksamhet är inte heller fy skam. Även om man nu i efterhand ser att de som leder sådan på exempelvis ett museum har rimliga barngrupper att leda. Och högre lön. Och mindre stress. Och mer resurser. Men ändå…

Och nu får jag ju författa på min egen blogg! Och måla mina tavlor i lugn och ro hemma. Man vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte. Och snart kanske jag gör andra saker. Vem vet!? Tiderna förändras!

Ps. Alltså jag tänkte inte sluta som fritidspedagog! Men livet tar oväntade vändningar och inget är hugget i sten.

2 thoughts on “Jag har visserligen mest få se på när andra är kreativa…

  1. Hej Fröken Åsa.
    Har följt din blogg ett tag och tycker den är fantastiskt bra! Är själv fritidspedagog sedan ung 30 år tillbaka och känner igen mig mycket i det du skriver. Har faktiskt börjat misströsta i detta yrke vars villkor tyvärr har blivit sämre och sämre.
    Gladde mig faktiskt för några år sedan då politikerna (en del) började prata om att satsa på fritids. Skolinspektionen var också på det klara med att fritids behövde mer målinriktning och nya allmänna råd kom till. Vi har också varit på fortbildning och lärt oss att synliggöra fritidshemmen och dess verksamhet. Men vad händer!! Jag står fortfarande och ser hur man nedprioriterar fritids och att barngrupperna bara blir större och personalen färre. Hur ska man kunna bedriva en bra verksamhet när det till slut bara handlar om förvaring och tillsyn! Jag älskar att känna mig kreativ tillsammans med barnen, det är bl.a. det som är så fantastiskt med detta yrke.
    Man gläds åt de, tyvärr för få, stunderna när man ser hur glada barnen blir över att ha skapat något. Kanske de under skoldagen inte lyckats med sina uppgifter då är det guld värt att få komma till fritids och se att man lyckas där. Ja det finns mycket att skriva om fritidspedagogernas roll. Skönt att få skriva av sig, för det är inte så ofta lärarna på skolan riktigt förstår vad det handlar om. Har tyvärr inga kollegor just nu som är utbildade fritidspedagoger, tyvärr är vi väl ett utdöende släkte, eller?
    Kerstin

    • Tack för din uppskattning! Jag tycker också väldigt mycket om att känna igen mig.
      I vissa kommuner är villkoren för fritidspedagogerna extra hårda. Och utan nätverk kan det nog kännas hopplöst. Det är jobbigt att ta alla strider själv!!
      Men om man iaf hittar några som går ihop och orkar lite var, känns det bättre.
      Jag har själv (fast ibland ihop med andra) mailat och besökt politiker, gjort skrivelser och namninsamling och insändare. Och hört av mig till ansvariga när dåliga saker skett.
      Det ger faktiskt effekt. När de vet att nu hör de där friped av sig och de har skollagen på sin sida etc.
      Lycka till och håll ut. Det är ändå en skön samling ungar vi jobbar med!

Kommentera

